Sokszor pusztán azért kapcsolódunk a világhálóra, hogy rákeressünk valamire. Az ember sok mindenre rákeres a neten: szeretnénk tudni, hogy milyen alapanyagok kellenek egy étel elkészítéséhez, kíváncsiak vagyunk, hogy hogyan lehet házilag megjavítani valamit, ha elromlott, és így tovább.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Ehhez a netes keresőket hívjuk segítségül. Miután már milliárdos nagyságrendű a weboldalak száma, hiszen mindenki szeretne jelen lenni az online térben. Így egyáltalán nem könnyű a keresőalgoritmusok dolga, hogy a számunkra legrelevánsabb találatokat adják.
Így működtek eleinte a keresők
Amikor a keresési technológiák még gyerekcipőben jártak, semmi másra nem koncentráltak az algoritmusok fejlesztői, minthogy a felhasználóknak megtalálják a lehető legrövidebb idő alatt a legrelevánsabb oldalt. A többit meg intézze el magának, gondolták.
A webre keresőrobotokat szabadítottak rá, hogy a különféle honlapok lényeges tartalmát kigyűjtsék. Megtörtént a cég szerverén az indexálás, így gyors választ tudtak adni a keresést indító személyek felmerülő problémáira, kérdéseire.
Akkoriban az Altavista, az AskJeeves, a Yahoo!, az Infoseek és a Google csatázott egymással, mint kereső. Végül a később csatlakozó Google jött ki a legjobban a versenyből. Ez annak volt köszönhető, hogy nagyon hatékonyan és tömegesen tudta megvalósítani a fent vázolt kihívásokat.
Amikor már nem elegendőek a szöveges találatok
Biztosan előfordult már veled is, hogy nem valamilyen kifejezésre, hanem egy képre vagy egy videóra kerestél rá. Az, hogy megfelelő képtalálatot mutassanak a keresők, sokkal nagyobb kihívást jelentett az algoritmust készítők számára.
A képeknek ugyanis a fő jellemzői a méretük és az, hogy milyen színekből áll. Ennek ellenére természetesen senki sem ezekre a tulajdonságaira keres, hanem arra, hogy mi látható a képen.
Amikor leomlottak az ikertornyok, fény derült arra, hogy az eddigi algoritmusok nem megfelelőek, hiszen mindenki hetekkel, hónapokkal korábban indexelt találatokat kapott, semmi aktuálisat.
Új szemlélet
Fontossá vált az, hogy egy keresésre a találat éppen akkor legyen releváns, és ne a tegnapi állapotnak megfelelően. Így a híreket is meg kellett jelenítenie a keresőknek ahhoz, hogy valóban releváns találatokat kapjanak a felhasználók.
Az algoritmusoknak egy idő után azt is figyelnie kellett, hogy egy adott felhasználó milyen találatokat preferál, miket tart értékesnek. Ez több kérdést is felvetett, hiszen az új források találása nehezebbé vált, nem beszélve arról, hogy mit kezdjen azzal egy algoritmus, ha egy számítógépet többen is használnak.
Külön szakmává vált a SEO
A weboldalak keresőmotorokra optimalizálása önálló tudománnyá vált. A büntető algoritmusok szankcionálták, ha valaki túlzásba esett a SEO kapcsán.
A közösségi oldalak térhódításával már a felhasználók is értékelhetik a tartalmakat, így manapság már a kiváló minőségű tartalom a legjobb recept arra, hogy a keresők radarjára felkerüljön egy oldal.