A pécsiek, sőt még a színházi szakma is meglepődve vette észre, hogy 2024. június 10. és június 16. között Kaposvárra kerül az Országos Színházi Találkozó, és hogy egyáltalán lesz ilyen esemény – erről ebben a véleményt is közlő cikkben számoltunk be. Azt pedig a Szabad Pécs vette észre és írta meg, hogy idén tavasszal, a Színházi Olimpia keretei között, a debreceni Csokonai Nemzeti Színház is rendezett egy színházi szemlét, amelyet időnként Országos Színházi Találkozónak neveztek. Habár a részletek továbbra sem tisztázottak, most azonban úgy tűnik, hogy a fesztivál, vagyis az egykori pécsi színházi találkozó Kaposvárra költözött, a házigazda pedig a kaposvári Csiky Gergely Színház lesz. A Szabad Pécs a friss fejleményről Zag Gábort, Pécs kulturális alpolgármesterét kérdezte.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Hogyan fogadta a hírt, hogy a majd két évtizeden át létezett Pécsi Országos Színházi Találkozó Kaposvárra költözött – vagy költöztették át? Tudott a kaposvári lehetőséget megelőző folyamatról?

2021-ben, amikor megszűnt a POSzT, még nem én voltam Pécs kultúráért felelős alpolgármestere, de pécsiként és a színházat kedvelőként megdöbbenve hallottam a hírt, hiszen a Pécsi Országos Színházi Találkozót a kétezres évek elején tartották meg először Pécsett, a színházi világ és a pécsiek legnagyobb örömére. A fesztivál pedig az évek alatt már hozzánőtt a városhoz és a szakma egyik nívós és kiemelt fesztiválja lett.

Vagyis, ha jól értem, legfeljebb sejthette, sejthették, hogy ez bekövetkezhet, de nem tudott róla, sem a pécsi színház, sem Pécs vezetése vagy akár személyesen ön. Nemcsak emiatt vetem azt fel, hogy pedig többször is szóba került, önök komunikálták azt, hogy amennyiben a város elveszti a Pécsi Országos Színházi Találkozót, akkor is szeretne színházi fesztivált rendezni. Ez a szándék csupán szándék maradt, vagy történtek is konkrét lépések?

Pécsnek sincsenek szabad forrásai, de a Művészeti Tanács javaslatai alapján továbbra sem adtuk fel a fesztivál újraélesztésének gondolatát. (Ezzel a témával, és a kialakult új helyzetben lévő vagy megmaradó lehetőségekkel hamarosan, különálló, részletes cikkben foglalkozunk, márcsak azért is, mert a tudomásunk szerint Pécsnek valóban van egy részletes anyaga, amit külső szakértők és a Művészeti Tanács együttműködésével dolgoztak ki egy új színházi fesztivál felépítésére – a szerk.)

Pécs és Kaposvár viszonyát évtizedek óta egyfajta versengés jellemzi, a két önkormányzat között van valóságos kapcsolat?

Nincs kapcsolat.

Tervezi, hogy ellátogat Kaposvárra? Talán majd így kell mondani, hogy elutazik majd a KOSZT-ra?

Mint említettem, nagyon szeretem a színházat. Amennyiben a pezsgő pécsi kulturális élet mellett lesz lehetőségem, ellátogatok az eseményre, de az biztos, hogy abban az esetben nem kizárólag színházrajongóként, hanem kulturális alpolgármesterként is teszem majd, a fent elmondottak miatt is.

Egyes vélemények szerint a POSzT „költözéséhez” részben az vezetett, hogy Vidnyánszky Attila megsértődött az egyik szakmai vitán, pontosabban 2011. június 16-án, amikor nem értett egyet a szakmai hozzászóló véleményével és némi robaj kíséretében elhagyta a termet. És persze az, hogy a későbbiekben (is), a két színházi szakmai szervezet kapcsolata feszültté vált. Ön kikkel tárgyalt a POSzT megmentéséről?

A Vidnyánszky Attila által vezetett Magyar Teátrumi Társaságnak hosszas ostrom után, végül 2012-ben sikerült bevásárolnia magát a 2000-ben, még a Magyar Színházi Társaság és Pécs városa által létrehozott fesztiválszervező cégbe, a Pécsi Országos Színházi Fesztivál (POSZF) Nonprofit Kft.-be, mondván: így lesz „kiegyensúlyozott” a rendezvény.

Viszont azt láttuk, hogy ez nem vált be, sőt, nemcsak a pécsi fesztivál végét hozta el végül ez, a Páva Zsolték által (kényszerűen?) jóváhagyott döntés, de a POSzT utolsó éveire is rányomta a bélyegét.

Valóban, tényleg nem jött be, csak ideig-óráig működött. A versenyprogramot attól kezdve a két szervezet egy-egy küldötte válogatta, és a zsűribe is paritásos alapon küldtek tagokat. A közös munka azonban nem hozta el a békét, hol a produkciók előválogatóinak személyében, hol a zsűri tagjaiban nem tudtak megegyezni. A versenyelőadások beválogatásának módja viszont az első pillanattól az utolsóig vitákat generált, a beválogatott programok miatt volt a legtöbb vita. Vidnyánszky Attila szerint: „Az elmúlt tíz évben meglehetősen behatárolt ízlés, színházi és ideológiai irányvonal szerint válogatták a POSZT programját, amiből nagyon sokan kirekesztve érzik magukat.”

És ez egy nagyon érdekes kijelentés annak fényében, ami történ. Az biztos, hogy Vidnyánszkyék bekerülésével (amit pedig, valljuk meg, tényleg nehezen lehetett kikerülni, csak az a kérdés, hogyan lehetett volna előre kivédeni azt, ami történt) egyre rosszabb lett az ellenségeskedés és a színházi szakma egyre nyilvánvalóbb különállása miatt még Pécsett is a hangulat. A Szabad Pécs előző cikkében írt újságírói vélemény erre utalt, hogy ameddig nem lesz béke, addig a kaposvári találkozó is minimum kérdéses rendezvény lesz.

A vége felé a POSzT-ot valóban nagyon sok belharc jellemezte, tele volt háborúzással, ellenségeskedéssel. Közben kiüresedett a fesztivál, a versenyprogramon kívüli programok nagyobb része eltűnt, kisebb része pedig főként kommersz, közönségszórakoztató előadásokká változott. A szakma elmaradozott a jelentőségét vesztett fesztiválról, a nézők pedig másfél évtized után azzal szembesültek, hogy az este hét órás előadás előtt nem nagyon van mit csinálni Pécsen.

És, ha ez nem lett volna elég, más is történt, habár ez is ismert történet. Egyrészt a színházi fesztivált szervező cég élére ejtőernyőzött egy, a Fidesszel kifejezetten jó viszonyban lévő új ember, aki korábban a pécsi múzeumban volt gazdasági vezető, de aztán onnan, lényegében azért kellett eljönnie, mert adószabályokat megkerülő manővert mutatott be, majd később az is kiderült, hogy gondok lehetnek a POSZF NKft. gazdálkodásával is.

Költségvetési csalás miatt tettek büntető feljelentést a POSzT szervezői a POSZF Nkft. vezetői ellen. A Magyar Színházi Társaság 2019-ben, pár nappal a POSzT vége után elhagyta a süllyedő hajót, és átadta tulajdonrészét a Vidnyányszky-féle MTT-nek, mondván, az „egyik kisebbségi tulajdonosként nem áll módunkban megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogunkat”. A POSzT ezután már kizárólag Pécs városáé és Vidnyánszkyéké volt. A Magyar Teátrumi Társaság tehát hosszas munkával elérte, hogy befolyást szerezzen a POSzT szervezésében, a saját szája íze szerint formálta át a fesztivált, olyannyira, hogy attól a „konkurencia” ki is lépett az egészből – majd pedig, amikor már az egész fesztivál az övék lett, közölték, hogy a POSZT elfáradt, és inkább elengedik.

Majd pedig az egykor pécsi fesztivál, a Vidnyánszkynak Péccsel ellentétben nagyon kedves Kaposváron éled újjá. Szerintem ebben nagyon nehéz nem politikát látni.

Címkék:
KategóriákJAZZ METÁL