A kalkuláltnál többen és gyakrabban használták az e-rollereket Pécsen az elmúlt hónapokban, aminek következménye lehet, hogy hamarosan nemcsak több e-roller futhat majd a pécsi utakon, de a szolgáltatási terület is bővül, vagy sűrűsödnek a kijelölt rolleres pontok. Sőt, a városvezetés szeretné, ha a kölcsönözhető e-biciklikből is több lenne.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Valószínűleg az újabb nagyon enyhe és majdnem hómentes tél az oka, legalábbis biztosan az egyik oka annak, hogy az e-rollerek nagyon, vagy mindenesetre a kalkuláltnál jobban bejöttek a pécsieknek, köztük az itt tanuló és az év nagy részében a baranyai megyeszékhelyen élő külföldi és nem pécsi magyar egyetemistáknak. Mindezt ifj. Ruzsa Csaba, Pécs gazdasági ügyekért felelős külsős alpolgármestere mondta a Szabad Pécs megkeresésére.

Azt szerettük volna megtudni, hogy mik a tapasztalatok a múlt ősszel, éppen az iskolakezdéssel bevezetett pécsi e-rollerezéssel kapcsolatban. Erre felelte a fentieket Ruzsa Csaba, s habár konkrét számokat vagy arányokat nem tudott mondani azonnal (vagyis, hogy mennyivel többet futottak a vártnál a rollerek), de igazából a lényeg az, hogy pozitívak a tapasztalatai az izlandi rolleres cégnek, és a városvezetésnek is, és az előbbi felvetésére emiatt tervben van, hogy akár már a tavasszal bővítenék a jelenlegi flottát, amely nemcsak darabszámra jelentene több rollert a városban, de több spéci, rolleres, felfestett parkolóhelyet is jelentene (jelenleg 76 ilyen pont van a városban), ahol fel lehet venni és le lehet tenni a városi közlekedésben kifejezetten praktikus, persze nem teljesen veszélytelen közlekedési eszközöket.

Utóbbi, azaz a rollerezés veszélyessége iránt a pécsi ner-sajtót is kifejezetten érdeklődött korábban (megfelelő drámaisággal tálalva az eseteket), habár vélhetően ez a kíváncsiság azóta sem lankadt, ugyanakkor szerencsére az első időszakhoz képest, amikor volt több, a nyilvánosságban is olvasható baleset, mostanában szerencsésebbek voltak a rollerezők.

Szabályos helyen parkolnak – Fotó: Babos Attila/Szabad Pécs

Az időalapú kölcsönzéssel használható rollereket az izlandi Hopp cég, illetve annak franchise-partnere, a Hopp Mecsek Kft. biztosítja Pécsett. 

Egy helyen előztek

Mint azt a pécsi önkormányzat oldala is írja, az izlandi székhelyű HOPP nyolc országban van jelen 28 partnerrel, és 6000 rollert üzemeltetnek. Magyarországon Pécsen kívül még a Harkány-Siklós-Nagyharsány-Villány térségben is elérhető a szolgáltatás – meg kell jegyezni: a dél-baranyai területen nem sokkal, de a pécsinél hamarabb jelent meg a Hopp. Természetesen az e-rollerezésnek is van okostelefonos applikációja, amellyel tudják könnyen és gyorsan használni és kölcsönvenni az eszközöket, Android és iOS rendszerekkel is, természetesen. A rollerekkel kizárólag a kijelölt helyeken lehet parkolni a normál díjszabásért, ha nem ott hagyja valaki a rollert, és ezt a GPS-adatokból tudják, akkor jelentős, 4000 forintos pótdíjat szabnak ki.

Volt pályázat

Pécs pályázatot még a múlt tavasszal írt ki pályázatot a rollerek telepítésére, amellyel kapcsolatban Ruzsa Csaba még korábban nyilatkozta azt lapunknak, hogy megnézték a nemzetközi és a magyar gyakorlatot is, és igyekeztek úgy összerakni a pályázati kiírást, hogy az nyertes kifejezetten az erősségekre építhessen és az esetleges problémákat ki tudják kerülni, elsősorban itt arra gondolva, amivel kapcsolatban a legtöbb panasz érkezett a lakosságtól ott, ahol már működött az e-roller rendszer: az úton-útfélen hagyott és útban lévő rollerek problémájára.

Érdekesség, hogy azokban a magyar városokban, ahol már futottak az e-rollerek, leginkább egy másik rolleres cég vagy annak franchise-partnere biztosíthatta a rollereket, Pécsett is indultak, de itt a Hopp lett a befutó.

A pénz döntött

És leginkább az ár döntött. A Tier ugyanis a kioldási díjra 350 forintos, a még erre jövő időalapú bérleti díjra percenként 100 forintos ajánlatot tette. A Hopp-rollereket Pécsen 230 forintért lehet kioldani, majd percenként 54 forintért gurulni: Ha számolunk, beláthatjuk, hogy nagy a különbség, ha csak két alkalommal, összesen félórányit gurulunk, akkor 3700 helyett 2080 forintot vonnak csak le a számlánkról, aminél az országban bárhol csak drágábban rollerezhetünk. Sőt, vannak, akik még ehhez képest is kedvezményesen tudnak Pécsen e-rollerezni (a diákok és a buszbérlettel rendelkezők).

A rollerezőknek tehát kevesebbet ígért a Hopp-partnercég (kölcsönzési díjat), a városnak pedig többet, 10 ezer forint ellenében 20 ezret telepített eszközönként, évente. Mégha ez nem is kiugróan nagy összeg, a Pécsen lerakott 350 rollerre vetítve mégiscsak 3,5 milliós különbség éves szinten, s nemcsak ezt fizetik, hanem a Biokom is kap részesedést a használati díjból, a ténylegesen a rendszerből lekérhető adatok alapján, hangsúlyozta Ruzsa Csaba. A bővítéssel ráadásul 500 darabosra emelkedhet a pécsi flotta.

E-bicikli dokkolóállomásból is több lehet a jövőben Pécsen – Fotó:Babos Attila/Szabad Pécs

Környezetvédelem és praktikum

Arra, hogy miért is döntöttek végül a rollerek Pécsre engedése mellett, Ruzsa Csaba azt mondta, hogy elsősorban praktikus okai voltak, hiszen városi környezetben, pláne egy Pécshez hasonló szerkezetű és domborzatú városban kifejezetten hasznos és jól használható eszköz az e-roller, érkeztek hozzájuk ilyen lakossági jelzések és kérések is, illetve az e-rolllerek kifejezetten illeszkednek abba a zöld, a környezetvédelmi szempontokat és a fenntartható fejlődést előtérbe helyező koncepcióba, amely a közösségi közlekedés fejlesztését, részbeni átalakítását is indokolta. Mindez természetesen egybecseng a Hopp izlandi anyacége oldalán olvasható üzenettel, miszerint a Hopp elsődleges küldetése, hogy részt vegyen egy tisztább bolygó megteremtésében, és abban, hogy a közlekedésben is zéróra csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás.

A pályázat nyertesének a Pécsike nevű, eredetileg uniós pályázati segítséggel, még az előző városvezetés idején kialakított pécsi e-kerékpárrendszert is integrálnia és működtetnie kell. Ruzsa Csaba szerint a közeljövőben a kerékpárrendszer fejlesztésében is gondolkodik a város, azaz itt is több induló- és leállóhely lenne, és több elektromos kerékpárt lehetne kölcsönözni a jelenleginél.

A sárgával jelzett részben a max. sebessége a rollereknek 10 km/h-ra van maximálva. A többi részen maximálisan 25 km/h sebességgel lehet a rollereket használni. Fotó forrása: pecs.hu/e-roller/

KategóriákPOP