PÉCS Jóval megemelte ma több önkormányzati cég éves likviditási hitelkeretét a pécsi közgyűlés. Az ellenzék nem ment el szó nélkül emellett. Szóba került a PMFC megvásárlása is.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Hosszú a cikk, úgyhogy itt a lényeg röviden:
A Pécsi Sport Nonprofit Zrt. (PSN) éves hitelkeretét 60-ról 300 millióra,
a Tüke Busz Zrt-ét 300 millióról 700 millióra
emelték.
A Pécsi Városfejlesztési Zrt. éves hitelkeretét 40 millió forintban,
a Pannon Filharmonikusok-Pécs Nonprofit Kft-ét 90 millió forintban
határozták meg.
Elöljáróban annyit: a likviditási hitel nem hosszú távú hitel, év végére vissza kell fizetni.
A DK-s Kunszt Márta az ehhez kapcsolódó vitában kifejtette: sodródik a város az eladósodás felé, és noha Pécs az állam segítségével lenullázta korábbi adósságát, költségvetési szerkezete nem lett jobb. Szerinte elsősorban a város ?adótermelő képességével? van a gond, ami a nagyságához képest csekély, a feladatokhoz nincs meg a fedezet. Beruházókat kellene idecsábítani – mondta, és megkérdezte, pontosan mi indokolja a PSN 300 milliós igényét. Kővári János (ÖPE) szerint biztonsági hálót képeznek ezek a hitelek, tehát szerinte támogathatóak. Ugyanakkor kifejtette: a PSN-nél a PMFC a legnagyobb kiadás, és szerinte nincs rendben, hogy az önkormányzat legyen a finanszírozója egy versenysportnak. Megkérdezte, igaz-e, hogy tárgyalnak egy befektetővel.
Fogarasi Gábor (Jobbik) elmondta, miközben a város 100 milliót ad a PVSK-csarnokra, hitelbe veri a saját cégét. (A PVSK önálló sportegyesület, formálisan semmi köze az önkormányzathoz.) ?Miért külső egyesületeket támogatunk, miért nem a sajátunkat? – kérdezte. Arról is érdeklődött, igaz-e az a hír, hogy a PMFC Bánki Erik baranyai fideszes országgyűlési képviselő vagy Csányi Sándor nagyvállalkozó közelében fog landolni.
Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő, a párt baranyai erős embere egy tévéműsorban
Páva Zsolt (Fidesz) válaszában hangsúlyozta, Pécsről valóban hiányzik a tőkeerős vállalkozói réteg, az esetleg idetelepülő nagy cégek a város működési gondjait megoldanák. Hangsúlyozta: az önkormányzati cégek az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak, ?kibővült a portfóliójuk?, nagy rajtuk a teher, viszont szerinte az elégedettségi vizsgálatok azt mutatják, hogy a pécsiek egyre inkább elégedettek a szolgáltatásokkal. Fogarasinak azt válaszolta, nincs összefüggés a PSN hitelkeretének megemelése és a PVSK-nak adott pénz között. A PMFC-ről szólva elmondta: két hónapja tárgyalnak egy esetleges befektetővel, de a Csányi-Bánki vonalat cáfolta.
Gyimesi Gábor (Jobbik) leszögezte, érthetetlen, mire föl az ötszörös emelés. Reméli, nem 300 millióért adják el a PMFC-t, mert annál a város sokkal többet tett bele eddig. Kétséges, mondta, lesz-e olyan bevétele a PSN-nek, amiből vissza lehet fizetni az összeget.
Gulyás Emil (MSZP) is azt hangsúlyozta, a 60-ról 300-ra emelés túl nagy. ?Ha az összes cég hitelkeretét nézzük, egyértelmű, kevés mozgástere van az önkormányzatnak? – fogalmazott.
Páva Zsolt a Tüke Busz hitelkeretének 700 millióra való emelését azzal indokolta, hogy a cég javította a szolgáltatás minőségét, és ezt a szintet meg akarják őrizni. A legköltségigényesebb cég a Tüke, mondta, hiszen például a teljes buszflottát négy év alatt le kellett cserélni. Elmondta, a kormányzat is foglalkozik azzal, hogy nincs rendben a nagy városok tömegközlekedésének finanszírozása, azt rendezni kellene.
Gulyás Emil szerint ?mindannyian tudjuk?, hogy a Tüke esetében veszteségtermelésről van szó. Az előterjesztésben szereplő indoklást, nevezetesen hogy fel kell készülni a télre, viccesnek tartja. A helyzet az, tette hozzá, hogy nincs jelentős állami normatíva a cég mögött, ez egy ?itt felejtett közfeladat, amire nincsenek forrásaink?. A folyószámlahitel éppen ezért szerinte oké, de túlzás a mértéke.
Keresztes László Lóránd (LMP) megkérdezte, milyen kormányzati tervekről beszél Páva, mert ő nem tud ilyenről.
Kővári János (ÖPE) hozzátette még, inkább azon kéne gondolkodni, hogyan lehet növelni a buszozók számát, de az állami támogatás növelésére is szükség lenne.
Páva Zsolt szerint a megyei jogú városok szövetsége tárgyal a kormánnyal a közösségi közlekedés finanszírozásáról, ez egy érdemi tárgyalás mondta, más kérdés, hogy a végeredmény milyen mértékben segít majd a városon.
A közgyűlés kormánypárti többsége az összes hitelkeret-emelési javaslatot megszavazta.

19? Lapot!