Egy magyar repülőgépgyártó cég, a Magnus Aircraft vásárolhatja meg a pécs-pogányi reptér mellett eladásra kínált területet, és építhet azon repülőgépgyárat – jelentette be szerdán Pécsett fél-sajtótájékoztatón Csizi Péter és Hoppál Péter, országgyűlésbe jutott képviselők.
A cikk a hirdetés után folytatódik
A Szabad Pécs írta meg azt elsőként az országban (csaknem egy hónapja, július 24-én), hogy Pécsett, pontosabban Pécs-Pogányban nyithat gyárat a Magnus Aircraft Zrt. A magyar sikercég székhelye Kecskméten van, de több országban, sőt több földrészen jelen vannak, Amerikától Ázsiáig, Európától Afrikáig. És nem csak a Siemens-szel van együttműködésük, de úgy volt, hogy kíniai pénz is áramlik a cégbe.
A Magnus júliusi cikkünk megjelenésekor végül megerősítette lapunk értesülését, de arra kínosan ügyeltek kommunikációjukban, hogy ne gyárépítésről beszéljenek, hanem arról, hogy gyárat nyitnának Pécsett. Ugyancsak óvatosak voltak nyilatkozatukban a tekintetben is, hogy licitálnak-e az eladásra kínált pécsi és pogányi önkormányzati tulajdonú ingatlanra. Pedig már akkor is egyértelműnek tűnt, most szerda délután óta még inkább annak látszik, hogy éppen az ő számukra írták ki a telek értékesítését, amit két, legfeljebb három közepes állapotú mecsekoldali ház áráért, nettó 70 millió forintért vehetnek meg – az induló ár legalábbis ennyi volt. A nettó 70 milliós kikiáltási áron meghirdetett terület nyilvános licitjére szerda délután négy óráig lehetett jelentkezni.
Ugyanakkor a telek árán amúgy nem érdemes kekeckedni, hisz sokkal többet nyerhet Pécs (és persze Pogány is), hiszen a város a beszedhető iparűzési adót tekintve messze elmarad a hasonló, de még a nagyságrenddel kisebb településektől is. Nem beszélve a Pécset is sújtó elvándorlásról, márpedig, minél több közepes-nagy munkáltatót tudnak Pécsre csábítani, annál nagyobb az esély arra, hogy a fiatalok ne elvándoroljanak, hanem itt maradjanak, akár ide is költözzenek. És ehhez kell az olyan cégek és munkáltatók megnyerése Pécsnek, mint amilyen a Magnus is. (Persze, a telek ára miatt érdemes lenne keményen tárgyalni arról, mi történik, ha nem tartják be a munkahelyteremtéssel kapcsolatos városi elvárást.)
A szerdai pécsi félsajtótájékoztatón a cég vezére, Boros László, s két pécsi fideszes, a párt jelöltjeként a Parlamentbe jutó képviselő, Hoppál Péter és Csizi Péter vett részt. Ott a tudósítások szerint ismét elmondták, amit már leírt lapunk: hogy Pécsre jönne a Magnus, illetve bejelentették, hogy adtak ajánlatot a telekvásárlásra. Azért nevezzük félsajtótájékoztatónak, mert a jelek szerint csupán három helyi újsághoz küldtek meghívót az eseményre, lapunk sem kapott meghívót sem a városházától, sem az országgyűlési képviselőktől. A beszámolók egyébként használhatóak, a legfontosabb információk olvashatóak bennük, nyilván nekünk lettek volna kérdéseink, de tippünk szerint ezt szerették volna elkerülni a tájékoztató szervezői. Például az biztosan nem volt már titok, hogy hányan pályáztak. Vagy, hogy hol volt Páva Zsolt.
Csizi Péter a sajtóeseményen azt közölte, hogy a kétüléses kisgépeket gyártó Magnus Aircrafttal másfél éve tárgyalnak, ám ahogy máskor sem, a cég terveiről üzleti érdekek miatt menet közben nem beszélhettek. Most azonban mérföldkőhöz érkezett a tárgyalási folyamat.
A sajtótájékoztatóra meghívott, a városházához és a kormányhoz közel álló három lap közül, az önkormányzat által biztosított pénzből működő Pécsma írásából idézünk: Boros László aszerint azt mondta, a cégük gyártóközpontja lenne Pécsett. A vezérigazgató a tervekről annyit mondott, a most megvásárolandó reptéri telken összeszerelő üzemet hoznának létre, később azonban egy kompozitgyárat is építenének. Mindkét konstrukciós gépük ugyanis kompozit technológiával készül, vagyis szén- és üvegszálakból áll. Azt is mondta, pontos összeget még nem közölhetett a beruházás volumenéről, de annyit elárult, hogy milliárdos nagyságrendű befektetésről van szó. (Így írta a másik két lap is, a Pécsma azonban a cikkük címében több milliárdos befektetést említ.) A vezér végül azt is elmondta, hogy mérnökökre, szakmunkásokra és betanított munkásokra is szükségük lesz, a létszámukról egyelőre még nem nyilatkozhat, de kezdetben akár 100 ember is dolgozhat majd a vállalat pécsi üzemeiben.És a lényeg: Boros közölte, hogy egy remélt kormányzati támogatástól is függ, megvalósulnak-e teljes mértékben az elképzeléseik, mindenesetre határozott céljuk, hogy egy olyan magyar multinacionális vállalatot hozzanak létre, melynek a gyártó- és irányítóközpontja Pécsett van.Hoppál Péter szerint azonban a kormány az elmúlt hét évben eddig is a pécsiek mellett állt, így bízhatnak abban, hogy új ipar, új kreatív ágazat jönne létre a városban, ami nemcsak Pécsnek, hanem a régiónak, hazánknak is jó.
2009-ben, illetve 2004-ben indult a történet
A Magnus Aircraft tehát Pécset választja, és egy ilyen cég akár másoknak a figyelmét is felkeltheti nem csak Pécs, de Pécs-Pogány iránt, ami önmagában remek lehetőség. A Magnus tulajdonosa Katona Imre, üzlettársa Tarány Gábor dunaújvárosi vállalkozó. Az idézett cikkben leírják, hogy a magyar sikercég története 2009-ben indult, amikor Katona megkereste Tarányt, hogy lenne-e kedve vele repülőgépet gyártani. Egy bácskai, ballószögi csapattal kellene együtt dolgozniuk. Tarány igent mondott, bár még csak egy éve volt hobbija a repülés. Ebben a cikkben beszélnek arról a tulajdonosok, hogy voltak nehézségeik, mert egy kínai partnerük nem tartotta be az egyezségüket. A ballószögi csapat a Corvus Aircraft volt, és volt is egy kis zűr a repülőgépek miatt, a felszámolt cég egykori vezetője ellen eljárás indult költségvetési csalás miatt, uniós támogatási pénzekkel kapcsolatos elszámolási problémák miatt. A HVG cikkében azt is megemlítik emellett, hogy Katona Imre Ballószög fideszes polgármestere volt, 2002-től, három cikluson át. Az első ciklusban Fidesz-MDF-Polgári Egylet-jelöltjeként lett polgármester, és egy alkalommal a bulvárhírekbe is bekerült. Azt viszont senki sem mondhatja rá, hogy ne lenne hozzáértő, és elkötelezett cégtulajdonos, érdemes az Autopro interjúját is elolvasni, hogy ezt megtudjuk róla.

19? Lapot!