Néhány év hallgatás után az egyetem, pontosabban annak művészeti kara újra bejelentkezett a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskoláért. Ugyanakkor a tantestület egyelőre inkább elutasító az integrációval kapcsolatban.

Az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni, ki mit nyerhet és mit veszíthet a Művészeti egyetemhez kerülésével, illetve számba vesszük a lehetséges forgatókönyveket.
A Művészeti fenntartója a Pécsi Tankerületi Központ, az ingatlan tulajdonosa az önkormányzat. Az iskolában a közismereti tárgyak oktatása mellett képző-, zene-, és táncművészeti szakképzés és drámaspecializációjú gimnáziumi képzés folyik, és emiatt (sok gyakorlati óra) ez az iskolatípus jóval többe kerül, mint egy átlagos középiskola fenntartása. Nem lenne nagy csoda tehát, ha szabadulnának tőle. Amíg Pécs volt a fenntartó, a kérdés rendszeresen napirenden volt, olyannyira, hogy az egyetemi átvétel már évekkel ezelőtt felmerült, de most vagyunk talán a legközelebb ahhoz, hogy meg is valósuljon.
Úgy tudjuk, a Művészeti Kar felől igen erős az igény a középiskola integrációjára, ami nagy valószínűséggel az ő lobbijuknak köszönhetően került bele Miseta Attila, a PTE tavaly megválasztott, idéntől regnáló rektorának pályázatába (20. oldal). Információink szerint a kar beiskolázási problémáinak egyik megoldásaként tekint a Művészeti bekebelezésére. Magyarán abban bíznak, hogy az itt végzettek nagy arányban fogják felsőoktatási tanulmányaikat a pécsi karon folytatni, ami jelenleg nagyon nincs így. Egyetemi források szerint egészen konkrét tervek vannak arra vonatkozóan is, hogy középiskolás korú kínai diákokat csábítsanak Pécsre művészeti képzésre (erre állítólag lenne kereslet), akiknek aztán adva lenne a lehetőség, hogy az egyetem művészeti karán tanuljanak tovább.
Így beszélt az integrációról az iskola egyik, neve elhallgatását kérő tanára a Szabad Pécsnek:
?A Művészeti Kar beiskolázási bázisként tekint az iskolára, ez egyértelmű. Az integráció tulajdonképpen logikus lépés lenne, de azt az értéket, amit az intézmény képvisel, mi teremtettük meg évtizedek munkájával. Ha viszont az egyetemhez kerülünk, elveszítjük önállóságunkat, és félő, hogy a párhuzamosságok felszámolása során mi húzzuk majd a rövidebbet.?
Úgy tudjuk, az elmúlt héten a Művészeti igazgatója összehívott egy informális tantestületi gyűlést, ahol megszondázta, mi a munkatársak véleménye az esetleges integrációról. Az ötlet elutasítottsága szinte száz százalékos volt.
Az elutasítottság abból a félelemből fakadhat, hogy az egyetemhez való csatlakozás után az iskola 60 éves szakmai és szervezeti önállósága nyilván megszűnne, ami sok változást hozhat magával. Sokan attól tartanak, hogy akár az is felmerülhet: minek három különböző helyen (Babits, Deák, Művészeti) tanítani a közismereti tantárgyakat, és megindul a PTE középiskolái közti párhuzamosságok felszámolása. Nem lenne példa nélküli, hogy máshol folyik a közismereti- és a művészeti szakképzés. A Deák ráadásul pár száz méterre van a Művészetitől. Az összevonás után az egyetemi és a középiskolai képzésben meglévő egyéb párhuzamosságok is könnyen megszüntethetők, ami nyilván állásokat veszélyeztethet.
A tantestület részéről megnyilvánuló elutasítottság ugyanakkor enyhülhet, úgy tudjuk, számos ígérettel próbálják az egyetem részéről puhítani ezt az álláspontot. Egyetemi forrásaink szerint az integráció melletti érvként több olyan felsőfokú képzés elindításának ötletét bedobták a művészeti karon, amelyek a Művészetiben már meglévő képzésekhez kapcsolódnának. Így például felmerült a modern táncos egyetemi képzés elindítása is.
Az iskola működésére rálátók szerint nagy kérdés, hogy ezekhez valóban megteremtődnek-e a feltételek, lesz-e majd hozzájuk megfelelő tanár és infrastruktúra.
A nevelőtestület tagjai arról nem kaptak pontos tájékoztatást, hogy az integrációt – amennyiben a fenntartók között erről megállapodás születik – milyen ütemezéssel kell megvalósítani, ám könnyen előfordulhat, hogy az új tanévet már egyetemi gyakorlóiskolaként kezdi a Pécsi Művészeti.
A témával kapcsolatos kérdéseinket a múlt szombati munkanapon eljuttattuk az egyetemnek és a tankerületnek is. Ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.
Illusztráció: Pixabay.com

Keretes szerkezetek.