Jelentős késéssel ugyan, de elindult a város hét pontját összekötő elektromos közbringa projekt. A kivitelezőt elvileg kötbér terheli, de Páva Zsolt szerint erről egyelőre nem egyeztek meg. Az is kérdés, hogy a jellemzően lomha közszolgáltatási szektor, hogyan tudja majd felvenni a versenyt a piaci szereplőkkel.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Az előzmények röviden: egy európai uniós támogatású pályázat keretében nettó 160 millió forintos ajánlatával az esztergomi Cycleme Bérkerékpár Rendszerek Kft. a Neuzer Kft.-vel nyerte el a 70 db e-kerékpár és 7 dokkolóállomás kivitelezési közbeszerzését. A szerződést 2018 januárjában írták alá, tavaly nyár végére kellett volna elkészülni. Technikai problémák miatt azonban először 2018 decemberére, majd 2019 májusára módosították a szerződést. A csúszás miatt 10 millió forint kötbérigénye is lehetne városnak, és ennek érvényesítésére közgyűlési utasítást is kapott a projektgazda Pécsi Városfejlesztési Nzrt. még januárban. Sőt, Páva Zsolt egyenesen botrányosnak nevezte a történteket.

Ehhez képest a polgármester a Szabad Pécs kérdésére ma azt mondta, hogy a kötbérigény érvényesítése ügyében még nem beszéltek, ennek a megtárgyalása most következik. Páva Zsolttól azt is megkérdeztük, hogy vajon nem rontja-e a rendszer mutatóit, hogy az elmúlt hetekben egy másik rendszer, az EON által működtetett Blinkee e-robogói (erről bővebben lejjebb) is megjelentek a városban? A polgármester szerint más igényeket szolgál ki mindkét rendszer. Ráadásul nincs is olyan sok pécsi e-közbringa (egyelőre 70 db), sőt reményei szerint ennél sokkal többre lesz igény a városban. „Alultervezettnek érzem a projektet, a dokkolók és a kerékpárok számát is növelni szeretnénk majd” – tette hozzá.

Páva Zsolt (b), Neuzer András (j)

Neuzer András, a Neuzer Kft. egyik tulajdonosa és vezetője szerint ez tényleg csak az első lépés Pécsen, hiszen a rendszer minden szempontból bővíthető. A jövőben akár dokkoló nélküli kerékpárok is csatlakozhatnak a rendszerhez, vagyis bárki bárhol bármikor lerakhatja a biciklit. A kijelölt pontok kedvezményes árat garantálnak, máshol emelt költséggel jár a lerakásuk.

A CycleMe projektvezetőjétől Kiss Bálinttól azt is megkérdeztük, hogy a Szepessy Ignác utcában található dokkolóállomás miért nem olyan mint a többi? Egy közgyűlési előterjesztés szerint nettó 600 ezer forinttal csökken is a projekt költségvetése. A projektvezető erről szűkszavúan annyit árult el, hogy örökségvédelmi, városképi szempontok is közrejátszottak, hogy a Széchenyi tér feletti állomás ilyen lett, azaz nincs napelemes ellátása, annak tartószerkezete is hiányzik.

Az előterjesztés indoklásában egyébként ez áll: „Az állomás tartószerkezete, napelemes rendszere a beruházás műszaki ellenőre által elfogadott módon nem készült el.” Reméljük a holnapi közgyűlésen erről több minden kiderül.

A sajtótájékoztató idejére telepakolták a Barbakán melletti dokkolókat

Azt is megkérdeztük, hogy mi történik, ha egy dokkolóállomáson túl sok vagy túl kevés a bringa? A projektvezető szerint a rendszer akkor jelez, ha túl sok (12 db) vagy túl kevés (3 db) a bicikli, ilyenkor a logisztikai jármű egyszerűen átszállítja a kerékpárokat ahova kell. Ebben a járműben egyébként biztonságosan csak 2 kerékpár szállítható egyszerre, azonban utánfutóval már 18-at is tudnak mozgósítani.

Ez a feladat a Biokomra hárul, hiszen – egyéb városüzemeltetési feladatai mellett – az e-közbringa rendszer üzemeltetője is a cég lett. Hogy ez mennyibe fog kerülni, egyelőre kérdés, mivel pontos adatok és a megvalósíthatósági tanulmány miatt korábban többször, mindhiába kerestük a projektért felelős Pécsi Városfejlesztési Nzrt.-t. Az egyébként busás városi prémiummal évről-évre jutalmazott Merza Péter által vezetett cég nem csak egyszerű kérdésekre, de közadatigényléseinkre sem válaszol, vagyis törvényi kötelezettségeinek sem tesz eleget, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalához fordultunk panaszunkkal.

Máshol mások tekernek

Az, hogy a Biokom lett a Pécsike üzemeltetője, azért is érdekes, mert nem mindenhol az adott város működteti a hasonló rendszereket: például Kaposváron – a pécsi Fidesz egykori kedvencéhez, az egykori Murphy’s Pubos érdekkörhöz köthető – Public Bike System Hungary üzemeltette a közösségi bringákat. A Kaposvári Tekergő a helyi hírharsona szerint „megújulás alatt van„, a rendszer buktájáról a Kapost írt részletes, a helyzetet mindenképpen árnyaló cikket még januárban. A Public Bike System a pécsi pályázaton is indult, de végül alulmaradtak a Neuzer-CycleMe konzorciummal szemben. A CycleMe egyébként Győrben – Péccsel ellentétben – nem csak kivitelezője, de működtetője is a rendszernek.

A konkurencia gyorsabb volt

Külön érdekesség, hogy Magyarországon Budapest után éppen Pécsen indult be a Blinkee. A közösségi e-közlekedésben világszerte egyre többen látnak fantáziát, sokszor eleve globális szereplők vagy éppen startupok, és nem csak biciklik, de rollerek, autók, robogók is könnyedén kölcsönözhetőek. A túlkínálat, a közlekedési eszközök felelőtlen elhelyezése (és használata) is okoz problémákat.

Május utolsó napjaiban kerültek ki a robogók a város utcáira

Mindenesetre a Blinkee robogói még pont beelőzték a Pécsike biciklijeit. Bármennyire hangsúlyozza Pécs polgármestere, hogy ez nem probléma a rendszer kihasználtsága szempontjából, arra is fel kellene talán készülni, hogy a május végén kihelyezett robogók mellett bármikor újabb eszközök (biciklikre, rollerekre az elvi lehetőség már most is megvan) jelennek meg a pécsi utcákon. A pakliban persze az egész szolgáltatás hirtelen eltűnése is benne van. Ár tekintetében egyelőre a Pécsike tűnik előnyösebbnek, bár a feljebb vázolt okok miatt, nem tudjuk, hogy rejtett költségek lehetnek-e?

A Pécsike ebben a szezonban tesztüzemben van, a tapasztalatok értékelése után jövőre indulhat meg a teljesértékű bevetés. További információk a pecsike.hu weboldalon találhatóak. Az árakról korábban itt írtunk.

KategóriákMETÁL