Száz darab, orosz fejlesztésű repülőgépet rendeltek meg a Magnus Aircraft Zrt-től – a hírről az MTI-t a hétvégén a Pécs-pogányi repülőtér szomszédságában üzemelő repülőgépgyártó vállalkozás tájékoztatta.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A Magyar Távirati Irodának leadott hír szerint a pécsi repülőgépgyár a jövő év elejétől teljes kapacitással üzemel, sőt már megrendelték az első száz darabot is a létesítményben készülő típusok egyikéből.

Mint ismert, a magyar tulajdonban álló Magnus Aircraft Zrt. Pécs-Pogányban összeszerelő üzemet és kompozitgyárat is épített, s ezek szerint a jövő év elejétől váltanak majd teljes kapacitásra.

Páva Zsolt, akkori pécsi polgármester kipróbálta a Magnus Aircraft egyik kisrepülőgépét a pécsi repülőgép összeszerelő üzem alapkőletételén tartott ünnepségen. – Fotó: Babos Attila/Szabad Pécs (2017)

A hír szerint most a kétüléses Fusion repülőgépcsalád fejlesztése és gyártása mellett a négyüléses orosz Il-103 típusú repülőgép gyártásának előkészítése is megkezdődik a pécs-pogányi reptéren lévő létesítményeikben. A vállalati közlemény szerint az orosz repülőgép fő felhasználási területe a pilótaképzés, de „gazdaságos és megbízható négyüléses repülőgép nagy keresletre számíthat” a szabadidős és üzleti célú felhasználás terén is. Ezt is bizonyítja, hogy már harmincmillió dollár értékben rendeltek a géptípusból, így száz jármű gyártása indul meg hamarosan a baranyai gyárban. Ezek szerint (nagy tételben rendelve legalábbis) az orosz fejlesztésű négyüléses gép darabja 300 ezer dollár, azaz megközelítőleg 100 millió forint.

A Magnus Aircraft az MTI közlése szerint a közlemébyben kitért arra is, hogy az Il-103-s szerkezete jelenleg fémből készül, jövő évtől viszont megkezdődik a teljes repülőgép modernizációja, ami magába foglalja a kompozit szerkezetre történő áttervezését is. A fejlesztéshez és a gyártáshoz szükséges alkatrészeket Pécsett és környékén gyártják majd. A vállalat vezetése biztos abban, hogy az első két repülőgépet már 2020 novemberében átadják vevőnek.

Belső kép a Magnus Aircraft Zrt. pécsi összeszerelő üzeméből, annak átadását követően – Fotó: Babos Attila/Szabad Pécs

A Magnus Aircraft augusztusban jelentette be, hogy egy leányvállalata kizárólagos jogot szerzett az orosz fejlesztésű négyüléses kisrepülőgép gyártására és értékesítésére. Akkor azt közölte a vállalat, hogyaz Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) és a Magnus leányvállalata, az Aviation Engineering Zrt. között létrejött megállapodás „hatalmas lehetőséget” jelent a cégnek, hiszen azzal a Pécsett gyártott kompozit elemek és a Fusion termékcsalád oroszországi exportja is elérhetővé válik az IL-103-as gyártása és értékesítése mellett.   A típust a korábbi közlés szerint az 1990-es években fejlesztette ki az Ilyushin Design Bureau, amely később, 1998-ban, orosz gépként elsőként kapott engedélyt az Amerikai Egyesült Államok légügyi hatóságától. Azt írták akkor, hogy a négyüléses repülőgép szélsőséges körülmények között is biztonságos és kényelmes, s legfőképpen mindennapi használatra lett kialakítva.

A Magnus Aircraft nyáron jelentette be, hogy megrendelték az első példányt a pécs-pogányi repülőtéren lévő gyárban készülő, magyar fejlesztésű, kompozit testű repülőgépeiből is. A cég korábbi ismertetése szerint a világon először fejlesztett ki kompozit anyagokból készülő kétüléses repülőgépet, amely műrepülésre alkalmas. Emellett kifejlesztett egy olyan gépet, amely nem kerozinnal, hanem benzinnel működik, és szintén kompozit anyagból készült; így alacsonyabb a környezetterhelése és a fenntartási költsége, mint más repülőknek.

Az egyik, Pécsett is készülő étüléses gép műszerfala – Fotó: Babos Attila/Szabad Pécs

A vállalat idén ősszel úgy nyilatkozott, hogy várhatóan már több mint száz munkatársra lesz szüksége a cégnek 2019 végétől, míg 2020 második felében akár 150 embernek is munkát adhat a Magnus Pécsett.

A nyilvános cégadatok szerint a félmilliárd forintos saját tőkével rendelkező Magnus Aircraft Zrt. nettó árbevétele 2017-ben 175 millió, 2018-ban pedig 320 millió forint volt, adózott eredménye a két évvel ezelőtti 5 millió forintról tavaly 12 millió forintra nőtt.

Címkék:
KategóriákMETÁL