A vírusjárványra is tekintettel. A miniszterelnöknek, Kásler Miklós emberminiszternek, Palkovics László ITM-et vezető miniszternek és Gulyás Gergelynek, a Miniszterelnökséget vezető miniszternek írtak.
A cikk a hirdetés után folytatódik
A magyar köznevelés-közoktatás egésze a koronavírus-járvány következményei miatt rendkívüli időszakát éli – így kezdődik a három szervezet által közösen megfogalmazott és aláírt, és több más szervezet által is támogatott levél, amelyet Orbán Viktoron kívül a Miniszterelnökséget és a két oktatási ügyekkel foglalkozó minisztériumot vezető miniszternek is elküldtek.
A levelet Szabó Zsuzsa (Pedagógusok Szakszervezete), Juhász Ágnes (Civil Közoktatási Platform) és Szűcs Tamás (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) írták alá.
Az ágazat szinte minden érintettje egyetért azzal, hogy a szükségszerűen bevezetett digitális tanrend a nehézségek mellett lehetőség is: megfelelő kezelése nagy lépést jelenthet a digitális módszerek és tartalmak szélesebb körű ismeretében és alkalmazásában, hangsúlyozták.
Úgy gondolják, hogy közös a felelősségük abban, hogy a következő hónapokban lehetőség szerint a lehető legkevesebb legyen a felesleges feszültség minden ágazatban. Ehhez most szerintük arra van szükség, hogy a járványügyi vészhelyzethez szorosan nem kapcsolódó vitás ügyeket átmenetileg félretegyék, és azokra a problémákra, kihívásokra koncentráljanak közösen, amelyek a koronavírus-járvány következtében hozzák új, váratlan és nehéz helyzetbe a tanárokat, diákokat és szülőket.
Mindezek alapján a levélhez csatlakozó érdekvédelmi és civil szervezetek arra kérik a döntéshozókat, hogy függesszék fel a Nemzeti Alaptanterv 2020 szeptember elsejére tervezett bevezetését, amelyet szerintük az eddig megfogalmazott számos szakmai kritikán kívül az is indokol, hogy:
- A bevezetésére szánt idő rendkívül rövid.
- A szükséges elvégzendő feladatok elől a digitális munkarendre való átállás elvonja az időt, energiát.
- Amennyiben elhalasztásra kerülne a Nemzeti Alaptanterv, a rendkívüli helyzetben szerzett tartalmi, módszertani tapasztalatok beépíthetők lennének az új alaptantervbe.
- Az oktatási ágazat dolgozóinak többsége megnyugvással fogadna egy ilyen több mint gesztusértékű bejelentést.
Arról is írnak, hogy a közoktatás másik nagy területén, a szakképzésben szintén jelentős átalakítások zajlanak.
Ott annyiban mindképpen más a helyzet, hogy az átalakítás már megkezdődött. Ennek ellenére a levél aláírói kérik azt is, hogy átmenetileg a szakképzés átalakítását is függesszék fel. Különösen aggályosnak és feszültségkeltőnek tartják 30 ezer ember munkajogi helyzetének átalakítását egy olyan időszakban, mikor egyébként is rendkívüli munkajogi intézkedéseket kellett már megtenni, s minden bizonnyal még kell a továbbiakban is.
Mindinkább sürgető kérdéskélnt szóltak a levélben az érettségi és a szakmai vizsgák ügyérő. Merthogy fogy az az idő, mint fogaqlmaztak, s az érintetteknek konkrét tájékoztatást lenne szükséges adni.
Fontosnak tartják, hogy a megfogalmazható alternatív megoldásokat együtt dolgozza ki a rendelkezési jogkörrel és felelősséggel felruházott oktatásirányítói oldal és a gyakorlati megvalósíthatóságot könnyebben áttekintő érintettek.
Azt kérik, hogy az alternatív vizsgaidőpontok meghatározásába, a vizsgák esetleges újszerű lebonyolításának kidolgozásába feltétlenül vonják be a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket és a diákság képviselőit.
Végül a speciális nevelésű igényű, a nehéz sorsú családokban élő és a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekekért is szóltak. Azt szeretnék, ha semmi esetre se maradnának ellátás nélkül, és lehetőleg számukra még a leginkább hátrányos helyzetű településeken is legyen biztosítva a távoktatás hatékony és reális formája, s értékelésük is igazodjék sajátos helyzetükhöz.
A levélhez csatlakozó szervezetek:
Agóra Oktatási Kerekasztal
Akadémia Határok Nélkül
Alapítványi és Magániskolák Egyesülete
Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM)
Civil Kollégium Alapítvány
Csak Együtt Van Esély – szülői érdekvédelmi csoport az SNI-s gyermekekért
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA)
Diákszolidaritás Akció
Hálózat a Tanszabadságért
Hívatlanul Hálózat
Igazgyöngy Alapítvány
Keresztény Pedagógus Társaság
Keresztény Pedagógusok Szakszervezete
Könyvtárostanárok Egyesülete
Magyar Környezeti Nevelési Egyesület
Magyar Pedagógiai Társaság
Magyartanárok Egyesülete
Oktatási Vezetők Szakszervezete
Osztályfőnökök Országos Egyesülete (OFOE)
Szülői Hang Közösség
Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért
Tanítanék Mozgalom
Tankönyvesek Országos Szövetsége (TANOSZ)
Történelemtanárok Egylete