Újabb olvasói levelet kaptunk az egyetemi modellváltásról, ezúttal a kritikus hangokkal szembemenő, az egyetemet amúgy kritizáló és a modellváltás mellett kiálló véleményt. Egy PTE-s bölcsészhallgató írta le gondolatait.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Szó szerint közöljük, kommentár nélkül. Mint a levélíró írta, észrevételeit a freePTE Facebook-oldal által készített kérdőív tagoltsága szerint rendezte.
“Kedves Hallgatótársaim!
Az én beküldött véleményem sajnos biztosan nem fog felkerülni a sláger gondolatok közé a Free PTE oldalán, de amikor megláttam azt a rovatot reggel, és mellette elolvastam a Szabad Pécs vélemény cikkét az ügyben, úgy gondoltam megpróbálnám megosztani elsősorban a hivatalos kérdőívben is beküldött, más nézőpontú meglátásaim az érdeklődőkkel.
Észrevételeim a kérdőív tagoltsága szerint rendezve a következők:
6. kérdés: Milyen egyéb, lehetséges előnyök jutnak eszedbe a modellváltással kapcsolatban?
Számonkérhetőség, nagyobb átláthatóság, a piacon értéktelen képzések visszaszorítása, a kiemelkedő tudású hallgatók és oktatók tágabb lehetőségei, adminisztratív folyamatok egyszerűsítése, dinamikusabb és versenyképesebb működés.
A Pécsi Tudományegyetem hosszú évek óta bent ragadt egy letűnt korban. Ennek egyik oka, hogy sok vezető itt töltötte le az életét, akik pozíciói nagyjából kihalásos alapon, vagy oly módon kerülhetnek máshoz, ha az érintett vezető átengedi egy „saját” emberének a helyet. Fontos megjegyezni, hogy a PTE-n néhány kivételtől és kartól eltekintve nem a legkiválóbb szakemberek töltik el az egész életüket, hanem akik a piacnak vagy nem kellenek, vagy az egyetemen kényelmesebb nekik, és nyugodtan építhetik saját birodalmukat.
Mindez az oktatók egy jelentős részére is igaz. Kiegészítve azzal, hogy ezek az oktatók messze nem függetlenek, minden hallgatójuknak a baloldali, liberális gondolkodást próbálják átadni úgy, hogy közbene ellenvéleménynek, vagy a jobboldali értékrendnek és érveknek ne lehessen helye az óráikon. Az a jobboldali fiatal vagy oktató, aki elmondja véleményét, ma jelentős hátrányból indul a Pécsi Tudományegyetemen.
Úgy vélem, a modellváltás közel sem hoz jobboldali túlsúlyt, ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy megszűnjenek a balliberális és egyéb, rég nem az egyetem érdekeit néző érdekkörök, kaphat egy új lendületet az egész rendszer, és tisztább viszonyok mellett folytatódhat a munka.
7. kérdés: Milyen egyéb, lehetséges hátrányok jutnak eszedbe a modellváltással kapcsolatban?
Az egyetem jelenleg egy süllyedő pályán van, és messze nincsenek kiaknázva a benne rejlő potenciálok. Így minden pro és kontra gondolatot akár félre is lehet tenni, ugyanis a modellváltással nincs vesztenivalója a PTE-nek.
14. kérdés: Ha megosztanád még valamilyen gondolatodat, kérésedet, ötletedet, véleményedet, kérünk, tedd meg az alábbiakban:
Az egyetemi vezetés azon részének, akik legfontosabb teendőinek jelen nyilvánvalóan uszitó és messze nem független vagy objektív módon összeállított kérdőív kiküldését tartották, javaslom, hogy a PTE polgárainak hergelése helyett inkább azon gondolkozzanak el, egy stabil, fejlődő pálya helyett miért tart most ott ez az egyetem, ahol, és az egyéni érdekérvényesítő képességük miért olyan gyenge, hogy ilyen gyermeteg módon próbálják a szükségszerű modellváltás és gyenge teljesítmény felelősségét a szőnyeg alá söpörni, és a hibák elismerése helyett jobboldali pártpolitikai akcióként beállítani azt, aminek valójában már sok évvel ezelőtt meg kellett volna történnie.
Bár azt a kérdőívbe elfelejtettem beírni, de végezetül hozzátenném költői kérdésként, hogy most tényleg attól rettegünk, hogy például egy teljesítményértékelés formájában az alulteljesítő oktatók / munkavállalók lemorzsolódhatnak? Vagy attól, hogy a valójában felesleges álláshelyek könnyebben megszűnhetnek? Vagy nem utolsó sorban attól, hogy megszűnhet vagy fizetőssé válhat 1-1 olyan szak, ami nem képes piacképes diplomát kibocsátani?
Értem én, hogy néhány hallgató félti a szakját, de egy kicsit nézzen mindenki magába: mégis mitől jó az, ha egy fiatal eltölt 3-5 évet az egyetemen, de végül esélye sem lesz elhelyezkedni? Vagy kinek jó az, ha olyan oktató tanít minket, akinek a teljesítménye egyébként rossz?
Zárásképp szeretném megjegyezni, hogyha eljön a modellváltás, bárki is kerül majd a kurátori székekbe, nem lesz önmaga ellensége. Arra fog törekedni, hogy Egyetemünk fejlődhessen, hogy a régió legnagyobb foglalkoztatójaként valódi meghatározó gazdasági szereplő legyen a régióban, és az lesz a célja, hogy a nemzetközi, akadémiai és kutatói munkában is minél előkelőbb helyet foglaljon el a Pécsi Tudományegyetem, hiszen minden vezetőnek ez az elemi érdeke.
Bár tudom, hogy erre a bejegyzésre valószínűleg nulla kedvelés vagy pozitív hozzászólás fog érkezni, mert aki a fentiekkel hasonlóan vélekedik, nem fogja merni kinyilvánítani egyetértését, tartva a nyílt kisebbség retorzióitól, gyűlölet hadjáratától.
De szeretném, ha Ti, a csendes tömeg tudnátok, hogy nem vagytok egyedül.
Maradok tisztelettel,
egy BTK-s hallgató
#freePTE”