Nagyot léphet Pécs a tisztább, zöldebb jövő felé, ezzel a felütéssel kezdődik a pécsi önkormányzat szerdai sajtóközleménye. Már csak egy lépésre van a megvalósítástól egy, még az előző városvezetéstől megörökölt program, amelynek során 18 pécsi belvárosi utcában és a legnagyobb belvárosi szabadtéri parkolóban vezetnek be okosparkolást.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Már csak Pécs közgyűlésének kell rábólintania a pécsi belvárosban kiépítendő  okosparkolás rendszer közbeszerzésének lezárására, azt követően hamarosan megkezdődhet annak kiépítése. A munkák elkészültével véget érhet a parkolóhelyek utáni vég nélküli bolyongás Pécs szűk belvárosi utcáin és forgalmas területein, csökken a levegő- és zajszennyezés, élhetőbbé válik a városcentrum, ígéri a közleményben is Pécs vezetése.

Célirányos parkolás, kisebb forgalom, tisztább levegő

A pécsi belváros szűk utcáit nem a napjainkban tapasztalható, megnövekedett forgalomra tervezték, írják. Majd emlékeztetnek arra, hogy az autósok számára ismert probléma, hogy a megyeszékhely szívében gyakorta sokáig kell körözni autóval, mire szabad parkolóhelyet találnak – erre kínál megoldást az okosparkolás rendszere. 

Azzal ugyanis előre megismerhető, hogy a rendszerbe bevont területeken pontosan hol található üres parkolóhely. Ha az adott utcában nincs ilyen, nem is kell időt tölteni a keresgéléssel, ha pedig van szabad parkoló, célirányosan hajthatnak oda az autósok.

A rendszer megszünteti a parkolóhelyek utáni felesleges keresgélést, csökkenti a belvárosi forgalmat, szögezték le. Ezáltal pedig mérsékli a belvárosi zajszennyezést, ami javítja az ott lakók életminőségét, és jelentősen kisebb lesz a károsanyag-kibocsátás is, ami pedig a jobb levegőminőséghez járul hozzá.

A közlemény idézi Ruzsa Csabát, Pécs külsős, gazdasági ügyekért felelős alpolgármesterét, aki szerint az okosparkolás projekt nem csak jelentős lemaradásban volt, amikor 2019-ben a mostani városrész megörökölte, hanem új szakmai koncepció is kellett, és a terveket is jelentősen át kellett dolgozni, aktualizálni ahhoz, hogy a kívánt hatást elérhesse a fejlesztés. indezeket a változásokat aztán végig kellett egyeztetni a projekt magyarországi és EU-s hatóságaival, így lehetett eljutni a közbeszerzés kiírásáig. Az alpolgármester leszögezte: a mostani tervek alapján a fejlesztés alkalmas arra, hogy a digitális fejlődés egyik fontos lépcsője legyen, és jelentősen segítse Pécs zöld törekvéseit.

Megjegyezzük, hogy az évekkel korábbi tervvel kapcsolatban az is borítékolható, hogy sokan azt fogják majd mondani, hogy nem a belvárosi autóforgalom egyfajta ösztönzésére, hanem jóval komolyabb szigorításra lenne szükség, akár az autóforgalom egy részének kivonására, vagy a forgalomcsillapított övezetek kiterjesztésére.

Okos belvárosi utcák

A közlemény szerint a fejlesztés során mintegy 700 pécsi parkolóhely kap speciális érzékelőket, szenzorokat, amelyek alapján tudni lehet majd okoseszközökön, hogy van-e szabad hely az érintett utcákban, és ha igen, hol, mennyi. A közlemény szerint a következő utcákat vonják be a fejlesztésbe: Centrum parkoló, Jókai utca 35 mögötti zsákutca, Perczel utca, Lyceum utca, Munkácsy Mihály utca, Fürdő utca, Goldmark Károly utca, Bercsényi utca, Toldi Miklós utca, Gábor utca, Tímár utca, Czinderi utca, Felsőmalom utca, Király utca (Felsőmalom utca és Alsó- havi utca közti szakasz), Jókai utca (Rákóczi úttól északra), Váradi Antal utca, Eötvös utca, Dischka Győző utca, Zrínyi Miklós utca.

A projekt tehát gyakorlatilag Pécs teljes belvárosát lefedi, azaz ott épül ki a rendszer, ahol a parkolás ma a legnagyobb kihívást jelenti Pécsett. A beépített szenzorok tehát érzékelik majd azt, hogy az adott parkolóhelyen áll-e autó vagy sem. A folyamatosan frissülő adatok a felhasználók számára a Parkolási Mobil Alkalmazás nevű, okostelefonokra ingyenesen telepíthető applikációban jelennek majd meg – piros színnel jelöli a rendszer, ha a parkolóhely foglalt, zölddel, ha szabad. Az applikációval a várakozási díjfizetés is megoldott lehet, ha ezt választja az autós, mivel az alkalmazás biztosítani tudja azt is, hogy a felhasználó el tudja indítani az adott zónában a mobilparkolást.

Ezen felül a projektbe bevont parkolózónák bejárati részeinél digitális tájékoztató táblákat is telepítenek, amelyek ugyancsak folyamatosan jelzik, hogy az érintett területen éppen mennyi szabad hely van, így, aki nem kívánja a mobil applikációt használni, az is tájékozódhat arról, hogy érdemes-e behajtania az adott zónába.

Kivitelezés kímélő üzemmódban

A rendszer telepítésére és üzemeltetésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárás ajánlattételi határidejéig összesen 7 gazdasági társaság érdeklődött a projekt iránt. Végül egy érvényes ajánlat érkezett be, a Vodafone Magyarország Távközlési Zrt-től. Az ajánlatot a bírálóbizottság elfogadásra javasolta, és kedden reggel a pécsi önkormányzat szakbizottsága is rábólintott, így a szerződés aláírását követően a Vodafone Magyarország építheti ki a pécsi belváros okosparkolási rendszerét.

A munkálatok várhatóan már februárban megkezdődnek, az önkormányzat, a Biokom NKft., a Pécsi Városfejlesztési Zrt. és a kivitelező közösen úgy tervezték meg a projektet, hogy a munkák a lehető legkevesebb fennakadást, minél kevesebb kényelmetlenséget okozzanak, ígérik. A parkolóhelyeket azonban, a szenzorok telepítésének idejére nyilvánvalóan le kell majd zárni, de azonos időben ez mindig csak kevés helyet érint majd a tervek szerint, és a munka mindenütt csak pár órát vesz igénybe, utána ismét használhatók lesznek a parkolók. Az egyes utcákban szakaszosan zajlik majd a telepítés napközben, a forgalom korlátozása nélkül.

HungAIRy – Pécs az élen a jobb levegőért

2017-ben Pécs önkormányzata tíz másik magyar nagyvárossal közösen pályázott közvetlenül az Európai Unióhoz (Life IP HungAiry projekt – Európai Unió LIFE program) támogatásért annak érdekében, hogy a település levegőminőségén javítson.

Míg a többi pályázó fejenként egy, Pécs komplexen megközelítve a problémát rögtön három pilotpojektre pályázott. Az egyik – Zöldterületi kataszter – mintegy 700 hektáron térképezi fel Pécs fáit, cserjéit és gyepterületeit. A második – Épületenergetikai pilot – Pécsett jellemző panelépületek hatékony energetikai fejlesztésére tesz javaslatot.

A harmadik, egyben a leghamarabb kézzelfoghatóvá váló pilotprogram pedig a fent részletezett okosparkolás rendszer kiépítése és bevezetése.

KategóriákMETÁL