Kevés híján két éve, előkészítő tárgyalásokkal kezdődött a 2015-ös pécsi buszbeszerzés miatt indult büntetőper a Kaposvári Törvényszéken, ahol azonban még a holnapi tárgyaláson sem várható az elsőfokú határozat meghozatala. Sőt, olyannyira nem, hogy egy teljesen új vádlottat is kihallgatnak majd, ráadásul miatta (vélhetően holland) tolmácsra is szükség lesz. Annak a holland cégnek a tulajdonosát ültetik le ugyanis a vádlottak padjára, amely cég elnyerte a buszok leszállítására kiírt pécsi közbeszerzést.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A Volvo-gate néven elhíresült pécsi korrupciós ügy egy 2015-ös hollandiai buszbeszerzés miatt indult, mint azt olvasóink többsége tudhatja – a témában írt cikkeinket itt gyűjtöttük össze.

Az elmúlt szűk két évben nagyon sok minden történt, köztük több nagyon nem szokványos, ritka eset is. Az egyik legutóbbi ilyen az volt, amikor a közelmúltban elhunyt a per elsőrendű vádlottja, a Tüke Busz korábbi vezérigazgatója.

Paiger

Paiger István ártatlannak vallotta magát a kezdetek óta, és tényleg van arra jó esély az ügyet ismerve, hogy ő abban, amit mi fogalmilag korrupciós szálnak gondolunk, abban nem vett részt, abba nem vonták őt be az elkövetők. És ez akkor is lehet így, ha ő volt az aláíró a Tüke Busz részéről, ha szakmailag ő állította össze a buszbeszerzés specifikációját, és ha egy hozzá köthető cég hozta be (egyébként “lábon”, pécsi buszsofőrök segítségével) az országba a buszokat. Az a megbízás ugyanis a szakértők szerint piaci alapú vagy annál olcsóbb szolgáltatást jelentett a pécsi buszos cégnek. Paiger neve ezen túl nem merült fel, nem szólt arról senki és a tárgyalás és nyomozás során sem jött elő olyan, hogy csúszópénz ütötte volna a markát, vagy hozzá kerültek volna tíz- vagy százmilliók. Azért lehetett tehát minden jel szerint (elsősorban) ő az elsőrendű vádlott, mert ő volt a cég akkori felelős vezetője.

Maga a teljes beszerzés már egészen más ügy, az alsó hangon is több száz millió forint veszteséget jelentett a cégnek, illetve ezáltal a pécsieknek, és igazából ez a Kaposvári Törvényszéken zajló büntetőper fő tárgya, az ügyészségi vádirat is erről szól.

Fideszes országgyűlési képviselők döntöttek a 3,5 milliárdos buszbeszerzésről, állítja a Volvo-per vádlottja

Az ügyészség szerint azonban lényegében az első- és a másodrendű vádlott szervezte meg a több száz milliós összeg kiemelését a teljes árból, és tévesztette meg a város vezetőit és a képviselőket, a közbeszerzést ugyanis el kellett fogadnia az akkori fideszes és kdnp-s többségnek. Nagyjából akkori, 2015-ös árfolyamon 700 millió forintot utalt vissza magánszámlákra a buszokat a pécsieknek eladó holland cég (ez az az összeg tehát a rendőrség és a vádhatóság szerint, ami "zsebbe ment").

S. P. – Bus&Coach

Most pedig ismét egy rendkívüli dolog történik, mégha ennek lehetséges bekövetkeztéről az egyik legelső bírósági perről szóló cikkünkben is beszéltünk már: egy vadonatúj vádlott áll holnap a bíróság elé, annak a hollandiai cégnek a tulajdonosa (S. P.), amely cég megnyerte a buszok beszerzésére kiírt pályázatot. És amely cég a 2015-ös árfolyam szerint nagyjából 170 millió forintot utalt át egy thaiföldi offshore cég számlájára, illetve nagyjából 500 milliót egy szerbiai cég számlájára - mindkét összeget a Pécsről elutalt, elviekben a buszok vételárára és hazaszállítására szolgáló összegből. A hollandiai cégnél pedig, a Bus&Coach-nál ehhez képest csak aprópénz, néhány tízmillió forint maradt. Most ennek a cégnek, a Bus&Coach-nak a tulajdonosát hallgatják ki, immáron a pécsi buszbeszerzés mint indult büntetőper vadonatúj vádlottjaként, vélelmezhetően holland tolmács segítségével. Magyarán egy már majdnem két éve futó bírósági eljárásban (amelyet egy hasonló idejű nyomozás is megelőzött) jelenik meg egy teljesen új vádlott, miközben az elsőfokú eljárásban az eddig három vádlottból csak egy maradt, a Pécsi Sörgyár egykori igazgatója, Hollandia korábbi, évekkel korábban lemondott tiszteletbeli konzulja, a per másodrendű vádlottja. Ő kap most "társaságot", a holland állampolgárságú és holland nemzetiségű férfit, akivel amúgy ő maga kötötte össze a pécsieket, már egy jóval kisebb volumenű korábbi buszos beszerzés idején. Ezek után tehát ismét érdekes tárgyalási nap következik holnap.

Az elsőrendű vádlott halálával, a harmadrendű vádlott pedig azzal került ki a perből, mint azt annak idején szintén megírtuk, hogy az első előkészítő tárgyaláson bűnösnek vallotta magát. Ő így azonnal kikerült az elsőfokú eljárásból, s majd csak akkor jelenik meg azon újra, ha újra beidézik, és meg is érkezik rá, de akkor is már "csak" tanúként szólal meg. Már, ha eljön, mert eddig már többször is idézték, de nem jelent meg egyik alkalommal sem, többször jelentett beteget. A holnapi, csütörtöki tárgyalás és P. E. T. miatt most nem kell lerágnunk a körmünket, hogy méltóztatik-e megjelenni, avagy nem betegeskedik-e, mert erre a napra őt most nem idézte a Kaposvári Törvényszék.

Az sem szokványos teljesen, hogy a harmadrendű vádlottal kapcsolatban a vádirat nem tartalmazza azt, hogy ő vajon hogyan került ebbe az ügybe, a hollandiai cég egyáltalán hogyan és miért utalt el neki kamu számlákra 170 millió forintot a Pécsről kapott majdnem 3,5 milliárdból.

P. E. T.

Az amerikai állampolgársággal is rendelkező középkorú férfi (P. E. T.) nem szólalt meg érdemben, sem a rendőrségi nyomozás során, sem a bíróságon. Ugyanakkor – és ez sem hétköznapi – tudomásunk szerint megfellebbezte azt az elsőfokú bírósági döntést, amely a két éves, felfüggesztett szabadságvesztés mellett a korábban neki elutalt pénz visszafizetését is előírta. Ez utóbbit támadta meg (hogy azért, mert semmit nem akar fizetni, vagy csak egy részét nem, azt nem tudjuk), mindenesetre az akkori árfolyamon kellett volna neki a pénzt kifizetni a bírósági döntés szerint. Ami valljuk meg, ha megtartotta volna (megtarthatta volna) az összeget, akkor nem csak a kamatokkal, hanem az árfolyamnyereséggel is jól igen járt volna önmagában. Azt a Szabad Pécs írta le, hogy ahhoz képest, hogy a harmadrendű szerepe nem derült ki a kb. kétéves nyomozásból, ki lehetett róla deríteni céges adatokra való kereséssel, hogy ő kapcsolatba hozható Bánki Erik mohácsi országgyűlési képviselővel. Aki persze nem vádlottja ennek a pernek, de tanúként kihallgatták, ugyanakkor pl. az elhunyt Paiger István is megnevezte őt, mint az egyik szervezőjét a buszbeszerzésnek. Bánki természetesen tagadta a bíróság előtt, hogy ez így lenne. Azt pedig korábban a Szabad Pécsnek tagadta egy videóban, hogy igaz lenne az a Pécsett közkeletű vélekedés, hogy a Páva-érában a háttérből utasítva, saját embereit kulcspozíciókba ültetve (ültettetve) Bánki Erik irányította valójában a baranyai megyeszékhelyet.

Csizi

Persze nemcsak Bánki, Csizi Péter is ki lett hallgatva végül a bíróságon (megjegyzés: a rendőrség és az ügyészség nem látott okot arra, hogy őket meghallgassák), persze ő sem ismerte el azt, hogy köze lett volna a botrányos buszbeszerzéshez, és a felelősségét sem ismerte el, habár előtte meg ő volt éveken át fideszes politiksként a pécsi buszbeszerzés arca. Csizi aztán otthagyta a politikát, havi többmilliós bruttó fizetéssel vették fel három állami cég közös vezetőjének, nemrég pedig visszatért a politikába is.

Forrásaink mindenesetre nemcsak a céges kapcsolat miatt mondták Bánki Erik emberének a harmadrendű vádlottat, aki állítólag a budapesti éjszakai élet egyik ismert figurája, és aki, még egyszer mondjuk: bűnösnek vallotta magát, méghozzá pénzmosásban, ezzel egyértelműen elismerve egyrészt azt, hogy lényegében hamis számlákkal, el nem végzett szolgáltatások után kapott mintegy 170 millió forintot 2015-ben az ő nevén szereplő, papíron mindenképpen az ő tulajdonát képező thaiföldi offshore cégen keresztül, és hogy ez a pénz a Pécsre került hollandiai Volvo-buszokat leszállító holland cégtől érkezett, de valójában a pécsi Tüke Busz utalta el 3,5 milliárdos banki hitelből.

Cs. A.

A másodrendű vádlott (Cs. A.) azért került a perbe, és lett az egyik gyanúsítottja a nyomozásnak, majd egyik vádlottja a pernek, mert az ő szerbiai számlájára érkezett a hollandiai cégtől a nagyobbik utalást akkor árfolyamon mintegy 500 millió forint. És ő volt az, aki ennek a pénznek egy részét bevitte egy hollandiai bankba, készpénzben, ezzel gyakorlatilag felhívva a hatóságok (a holland hatóságok) figyelmét erre az ügyre. A volt tiszteletbeli konzul és volt sörgyárigazgató az előkészítő tárgyalások előtt, és egyszer az ügyészség előtt is érdekes performanszt mutatott be, mindvégig ártatlannak vallotta magát, ezeken az előadásokon is, sőt az egész eljárás létjogosultságát tagadta, végül ügyvédet váltott, és azóta rend van e szempontból körülötte, a felelősségét azonban továbbra sem ismeri el, azt hogy a hatalmas összeg megérkezett hozzá, azt igen, de szerinte ez egy üzleti siker, az ő személyes üzleti sikere és egy rendkívüli és nagyon szerencsés helyzet, de úgy alakult, hogy ő kapta a nagyobb jutalékot, mert segített ezt az üzletet összehozni a hollandiai cégnek, amely így is keresett a bolton több tízmillió forintot. Magyarán szerinte minden rendben van azzal, ha egy 3,5 milliárdos közpénzes ügyletből valaki 500 milliós jutalékot kaphat. A pénzének egy nagy része mindenesetre le van foglalva, az jelenleg is Hollandiában "pihen", rajta kívül a pécsi önkormányzat is igényt tart rá, sőt, még a holland hatóságok is.

Bánki

A Volvo-gate ettől függetlenül azt elmúlt évtizedek egyik legnagyobb, ismertté vált korrupciós ügyének néz ki. A buszbeszerzésre ugyanis mintegy 3,5 milliárd forintot fizettek ki a pécsiek, teljes mértékben hitelből fizetve az összeget, legalább 650-700 millió forint közeli összeg (akkori eurórfolyamon) "jutalékként" lett kifizetve harmadik félnek, amin túl a közbeszerzést elnyerő holland cég is keresett pár tízmilliót. És létezett egy, a közbeszerzési kiírást megelőző ajánlat, egy úgynevezett indikatív ajánlat, ami a magyar Volvo-képviseleten keresztül jutott el Pécsre Hollandiából, és amely mintegy 2,6 milliárdos árról szólt ugyanerre a buszflottára, sőt abban a flottában és árban szerepelt még tíz légkondis csuklós busz is, amit időközben eladtak más magyar buszos cégnek. És amely ajánlatról elviekben tudott Paiger István szerint Csizi Péter is, a város egyik akkori legbefolyásosabb embere. Bánki Erik korábbi "táskahordozója".

Egymilliárdos pécsi Volvo-gate, IV. rész – A politikai kapcsolat

Címkék:
KategóriákMETÁL