Úgy kellettek és kellenek az új buszok a pécsi közösségi közlekedésbe, mint egy falat kenyér, ezért is lehet, vagy talán kell is örülni annak, hogy végre a hétvégén forgalomba álltak, megkezdték hivatalos tesztüzemüket a pályázati forrásból beszerzett új Mercedesek, amelyek ráadásul elektromos járművek. A legutóbbi jelentős beszerzés, a buszpark megújítása óta eltelt több, mint 7 év, ráadásul a hollandiai Volvók, mint az ismert, használt járművek voltak. Ráadásul az akkori beszerzés körülményei igen gyanúsak, nagy esély van rá, hogy az elmúlt évtizedek legnagyobb korrupciós ügye volt a hollandiai buszflotta megvásárlása.
A cikk a hirdetés után folytatódik
2015-ben 115 használt Volvo-buszt vásárolt a pécsi önkormányzat buszos cége, a Páva Zsolték, azaz a pécsi Fidesz által kreált Tüke Busz Zrt. A beszerzésről később kiderült, hogy a buszokkal semmi gond, nagyon jó áron juthattak volna hozzájuk, olyannyira, hogy még több száz millió forinttal drágábban is megérte megvenni. A Volvo-gate-ként ismert ügyben nem is a buszok állapota, vagy végső ára a probléma. Hanem, hogy jó eséllyel annál is olcsóbban meg lehetett volna venni őket, mint amennyibe kerültek az adófizetőknek, és hogy a buszok már akkor is használtak voltak, átlagosan 7 évesek, így mostanra már akár a teljes buszpark cseréje időszerű lenne, hiszen azóta ugyanannyi idő eltelt, így a pécsi Volvók átlagosan 14-15 évesek mára. A buszok ráadásul már akkor, 7 éve összesen 300-500 ezer kilométer futottak, mielőtt Pécsre érkeztek volna.
Éppen ezért lehet és talán kell is örülni annak, hogy a hétvégén elindult a Mercedes-Benz eCitaro szóló autóbuszok forgalmi és műszaki tesztüzeme a Tüke Busz Zrt.-nél, amellyel folytatódott a 2020-tól megvalósuló, de már évekkel korábban elindított pécsi zöld busz program. A 10 elektromos BYD mellé 4+4 eMerces-busz érkezik, mindegyik szóló, most pedig ennek a kétszer négyes csomagnak az első kvartettje állt forgalomba Pécsett.
A társaság közleménye szerint ebben az időszakban folyamatosan gyűjtik és monitorozzák az új járművek üzemeltetési tapasztalatait. Ezeket az információkat műszaki és forgalmi üzemviteli szempontok alapján értékelik a Tüke Busz Zrt. szakemberei. Az új, innovatív, környezetkímélő járművekkel a pécsi utasok elsősorban az Uránvárosból induló 4-es vonalcsoport, valamint a Főpályaudvarról közlekedő járatokon találkozhatnak. Az új Mercedes-Benz eCitaro járművekkel együtt immár 18 elektromos autóbusz szolgálja a pécsi utasokat, ez a Tüke Busz Zrt. forgalomban lévő járműállományának 20%-át jelenti. A Tüke Busz Zrt. a tesztüzem ideje alatt számít az utasok észrevételeire, véleményére, ezek a visszajelzések fontosak a társaság számára.
Van, amiben első volt Pécs és a Tüke Busz
Magyarországon elsőként a Tüke Busz Zrt.-nél valósult meg az elektromos autóbuszok decentralizált töltési rendszere: a beruházás keretében Uránváros autóbuszállomáson két BYD autóbusz és két Mercedes-Benz eCitaro jármű töltésére alkalmas berendezést építettek ki, a Tüskésréti úti javítóbázison pedig további 6 Mercedes-Benz eCitaro és 8 BYD autóbusz töltése biztosított.
Tollerék hoztak Mercedeseket
Ezeket a buszokat az önök pénzéből vettük – hirdette az ajtókra, a buszok belsejében felragasztott matrica a 2000-es évek elején Pécs egyik beszerzését, amelyre az akkori polgármester, az MSZP-s néhai Toller László nagyon büszke volt. Kérték is a felhívásban, hogy vigyázzunk rájuk együtt. Az említett buszok Mercedesek voltak, természetesen azokat még gázolaj hajtotta.
A beszerzésre akkor is égető szükség volt, s habár voltak hibás darabok (több is kigyulladt például), a kék-fehér Mercedesek éveken át szolgálták ki a pécsieket, a korábbi Ikarusokkal együtt.
A Mercedes-flotta beszerzéséhez kapcsolódó szerződés azonban igencsak előnytelen volt a társaságnak, a korábbi buszos szolgáltató, a PK Zrt. olyan kontraktust írt alá, amely nagyon magas kötelező költségeket írt elő, például a buszok kötelező gyári szervizelését. A Mercedes-beszerzés utáni, megígért és folyamatosnak ígért beszerzéseket Pécs pár évvel később sem tudta vállalni. 2008-ra így már odáig jutottak, hogy a PK Zrt.-be külső forrást kellett bevonni. Jellemző volt az akkori állapotokra, hogy a buszok gumiabroncsai például eladták egy külsős cégnek, amelytől aztán visszabérelték azokat.
Ekkor érkezett a Hungarian Bus Zrt., mint külső szakmai befektető, de végül az az együttműködés is zsákutcának bizonyult, és nem csak azért, mert kiszervezték a buszok és a buszközlekedés különböző szolgáltatásait, hanem mert ott is az egyik nagy trükk az volt, hogy papíron eladták a buszokat, majd vissza is bérelték őket.

19? Lapot!