Már csak ötvenet kell aludni, és kiderül, elítélnek-e valakit első fokon a Volvo-gate néven elhíresült büntetőperben, amelyről többször is azt írtuk, hogy Pécs elmúlt évtizedeinek egyik legkomolyabb ismertté vált korrupciós ügyéről lehet szó. A Kaposvári Törvényszéken kedden lényegében befejeződött a bizonyítási szakasz, az április végére kitűzött következő tárgyalás már az utolsó lesz első fokon, délelőtt perbeszédek lesznek, délután pedig határozatot hirdet dr. Vadócz Attila háromfős büntetőtanácsa.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Két és fél éve, 2020 őszén kezdődött meg a Kaposvári Törvényszéken az az elsőfokú büntetőeljárás, amely a Volvo-gate néven elhíresült pécsi buszbeszerzési ügy miatt indult meg.

Hiszik vagy sem, de úgy tűnik, hogy az eljárás első fokon hamarosan befejeződik. Lényegében a mai napon, kedden a bíróság lezárta a bizonyítási szakaszt, és kitűzte a következő, elviekben utolsó elsőfokú tárgyalási napot április végére. Aznap, április 27-én délelőtt a perbeszédek következnek, délután pedig határozatot hirdet a bíróság, azaz a bírósági per kezdetétől számítva két és fél év múltán derül ki, hogy elítélnek-e olyan vádlottakat is az ügyben, akik amúgy magukat a kezdetektől és mindenben ártatlannak vallották.

Az utolsó lényegi tárgyalási napon is voltak azonban egészen érdekes és fontos pillanatok. Két tanút újra meghallgattak, mert ők kapcsolatban voltak a büntetőperbe csak később bevont újabb, sorban a negyedik vádlottal, annak a hollandiai cégnek a tulajdonosával, amely megnyerte a pécsi buszok beszerzésére kiírt eljárást, és amely rendre le is szállította a buszokat.

Jött is, meg nem is, vallott, meg nem is

Igaz, a holland férfi végül nem jelent meg újra a bíróságon, pedig korábban tett ilyen ígéretet. Azt, hogy tesz részletes vádlotti vallomást is, tartotta, de nem személyesen és szóban tette meg, hanem írásban, azaz az esetleges kérdésekre nem válaszolt. A lényege annak, amit közölt, annyi volt, hogy magát ártatlannak vallotta, aki nem követett el bűncselekményt. A hollandiai cége régóta foglalkozott buszok értékesítésével (és buszos utaztatással – a szerk.), a hollandiai Volvóval is volt kapcsolata. Nem a saját tulajdonában voltak a buszok, nem így indult a pécsi közbeszerzési eljáráson, hanem – mint azt a Szabad Pécs már évekkel korábban megírta – kereskedelmi opciós joga volt a buszokra (amit mint ma kiderült, legkésőbb már 2014 végén megszerezhetett). Azokat azonban rendesen leszállíttatta Pécsre, és vállalta azt is, hogy a kiírásban foglaltaknak is megfelelő állapotba hozza. Egyes műszaki paramétereknek ugyanis nem feleltek meg a buszok. Ezek a munkák meg is történtek.

Szerinte ez is bizonyítja, hogy nem a hollandiai Volvo-flottára írták ki a pécsi közbeszerzési eljárást, habár azt is mondta, hogy Európa szerte is ritka volt a 115 buszból álló, egységesnek is nevezhet flotta, amilyet keresett a pécsi önkormányzat. Arról is beszélt írásos vallomásában, hogy az ügy másodrendű vádlottja sokat dolgozott azon, hogy az ügylet létrejöjjön, lobbizott, tárgyalt, árat alkudott, tolmácsolt stb. És az eredeti harmadrendű vádlott, a rejtélyes budapesti, és amerikai állampolgársággal is rendelkező férfi is nagyon fontos láncszem volt, a holland-magyar üzletember, és a Thaiföldön off-shore céget birtokló férfi is nagyon kellet az üzlet megvalósulásához. Ezt írta le legalábbis a holland buszos cég holland nemzetiségű tulajdonosa.

Igaz, ugyanő egy, a holland rendőrség által végzett lehallgatás során elmondott telefonbeszélgetésben arról mesélt valakinek, hogy a budapesti rejtélyes férfinak ki kell majd valamit találni, hogy ő mit csinált, nem lehet, hogy csak úgy több százezer eurót elutalnak valakinek. Legalább ilyen ellentmondás és kínos részlet az, hogy a budapesti éjszakai életben ismert férfi az első előkészítő tárgyaláson magát bűnösnek vallotta. Azaz azt ismerte be, hogy ő (illetve thaiföldi cége) munka nélkül, gyakorlatilag színlelt megbízási szerződések alapján kapott az akkori árfolyamon mintegy 170 millió forintnak megfelelő eurót a holland cégtől. A magyar-amerikai állampolgár nemcsak bűnösnek vallotta magát, hanem egyúttal elfogadta a számára az ügyészség által megajánlott büntetést is, 2 év felfüggesztett börtönbüntetést.

Mint üveges tótnak a hanyattesés

Magyarán a holland üzletember írásos vallomásában ugyan arról beszél, hogy a budapesti-amerikai-”thaiföldi” férfi sokat tett a buszos üzletért, ezért fizetett ki neki a saját (200 ezer eurós) jutalékánál nagyságrendekkel több pénzt, ennek korábban egy telefonbeszélgetésben ő maga, és a bíróság előtt a thaiföldi off-shore cég tulajdonosa (vagy papíron tulajdonosa) mondott ellent.

Az iratismertetés során a hollandiai Volvo pénzügyi vezetőjét és a használt buszok értékesítéséért felelős munkatársát is idézték a hollandiai nyomozati anyagokból. Ők arról is beszéltek, hogy úgy tudták, hogy a Tüke Busz csődben van, ezért nem is kötöttek volna közvetlenül szerződést a pécsiekkel, és azért sem, mert nem ismerték a magyarországi szabályokat. Ott volt azonban nekik a Bus and Coach nevű holland cég, amelynek ismerték már régről a tulajdonosát, és aki vállalta, hogy majd ő lebonyolítja a Volvo Hollandia által visszavásárolt használt buszflotta értékesítését.

A holland Volvo munkatársainak a vallomása azonban több szempontból mondható minimum érdekesnek. Egyrészt a pécsi buszos cég egy önkormányzati cég volt. A Tüke Busz nem volt csődben, sőt olyannyira nem, hogy hitelt is felvettek, sőt az egészet abból fizették. Ehhez képest a holland cégnek egy fő, a tulajdonos volt az egyetlen munkavállalója. Ráadásul ők maguk keresték a magyarországi Volvót, mondván, itt lehet piaca a nyakukba szakadt és számukra inkább kellemetlenséget jelentő használt buszflottának. Sőt, jártak egy rendezvényen Budapesten, ahol már beszéltek az eladó flottáról is, és találkoztak a Tüke Busz akkor egyik vezetőjével, későbbi vezérigazgatójával, aki jelezte, hogy érdekli a flotta.

A hollandiai rendőrségi lehallgatási jegyzőkönyvek egy részét a mai záró iratismertetésen felolvasták, és ebben hangzott e ugyancsak a holland üzletember részéről is az, hogy milyen balgaságnak tartja azt, hogy a holland-magyar üzletember majdnem egymillió eurót vitt be egy amszterdami bankba, ami miatt ügy lett.

Mi lett volna?

És az ő szempontjukból bizony tényleg így van. Nagyon komoly esély van ugyanis arra, hogy senki nem beszélne korrupciós ügyről, ha a holland-magyar üzletember nem visz be egy táskányi készpénzt egy holland bankba, ami miatt a hollandok rutinból elindítottak egy folyamatot, pénzmosás gyanúja miatt. Így derült ki, hogy nemcsak Thaiföldre ment 600 ezer euró a Bus and Coach nevű holland cégtől, hanem 1,9 millió euró is egy szerbiai bankszámlára, amely számla a Volvo-buszok beszerzésében közvetítőként és tolmácsként szereplő holland-magyar üzletemberhez kötődött. És amelyből nagyjából 1 millió euró eltűnt, nyoma veszett (a vádlott azt mondta, hogy elköltötte, illetve kölcsön is adott belőle), “csak” az a mintegy 900 ezer euró van meg, Hollandiában, hatósági zár alatt, amelyet a másodrendű vádlott fél Európán át megutaztatott, Szerbiából Hollandiába.

És ami miatt ma korrupciós ügyről beszélünk. Valószínűleg soha senki nem jött volna rá ugyanis arra, hogy a Pécsett, 100%-ban hitelből előteremtett pénzből, mintegy 11 millió euróból 2,7 millió euró volt a buszok értékesítőjének haszna, és mit is kezdett vele.

Ő egyébként nemcsak ártatlannak vallotta magát a kezdetek óta, hanem azt is mondta, hogy persze szerencsés fickónak is tartja magát ezért, de neki ez a magas jutalék (1,9 millió euróról van szó) megjár, mert sokat és jól dolgozott a buszbeszerzésen. Sőt, nemcsak ártatlannak tartja magát, hanem az előbbiek értelmében a lefoglalt mintegy 900 ezer euróra is igényt tart, mint jogos jussára. Amiről persze nagyon mást gondol a pécsi önkormányzat új vezetése, Péterffy Attiláék ugyanis bejelentkeztek a zárolt összegre.

Jóval olcsóbb ajánlat, és még alkudni is lehetett volna belőle

Mint írtuk feljebb, kedden, az utolsó bizonyítási szakaszban lezajlott tárgyaláson két tanút is meghallgattak, akiket már korábban is kikérdeztek. Az egyik tanú a holland-magyar üzletember cégénél dolgozott, a másik pedig a Volvo magyarországi cégének egyik vezetőjeként járult a bíró elé. Ő beszélt a Pécsre, a Tüke Buszhoz is eljuttatott úgynevezett indikatív értékesítési ajánlatról is, amivel kapcsolatban azt mondta, hogy az indikatív ajánlat azt jelentette, hogy azért az összegért biztosan meg lehetett volna vásárolni a buszflottát, sőt, még abból akár alkudni is lehetett volna. Ismert lehet az is a Volvo-ügyről már olvasók előtt, hogy az az ajánlat 2,6 milliárd forintról szólt – ráadásul 125 buszra vonatkozóan.  

Sőt, a Volvo Hungária munkatársa a bíró kérdésére arról is szólt, hogy mennyi a buszos piacon általában a haszon, azt mondta, hogy 5-10 százalék, ennél magasabb ritkán adatik meg.

Április 27-én a bíróság arról is ítéletet mond majd a határozatában, hogy mit gondolnak a mintegy 11 millió euróból levett 2,7 milliós eurós “haszonról”.

Nyolc év után

A buszbeszerzés maga 2015. tavaszi, akkor írták alá a nyertes ajánlattevővel, a közbeszerzés győztesével az adás-vételi szerződést. A pécsi önkormányzat 2014 végén döntött a buszok beszerzéséről (illetve a közbeszerzés kiírásáról), és az ahhoz szükséges hitel felvételéről. A pécsi önkormányzat buszos cége, a Tüke Busz Zrt. 3,5 milliárdot fizetett ki egy 115 használt Volvo-buszból álló flottáért, és a teljes összeget hitelből fizették.

Az ügyészség szerint a Tüke Busz korábbi, tavaly év elején elhunyt egykori igazgatója, a tolmács és közvetítőként fellépő üzletember, egy nevén lévő thaiföldi off-shore cégen keresztül a történetbe csöppenő rejtélyes, a budapesti éjszakai életben is ismert figura, valamint a 2015-ös pécsi buszbeszerzésre kiírt nyilvános európai közbeszerzési eljárást megnyerő holland cég ügyvezetője és tulajdonosa vádolható azzal, hogy (közülük ketten) mintegy 700 millió forint csúszópénzt tettek el abból a mintegy 3,5 milliárd forintból, amit a pécsi Tüke Busz fizetett ki egy 115 darabból álló használt Volvo-buszflottáért. És persze a rendőrség és a nyomozóhatóság feltevése szerint mindezt úgy hozták tető alá, hogy közben megtévesztették a pécsi közgyűlést, amely a felhatalmazást megadta egyrészt a buszok megvásárlására, és a vételár előteremtése céljából felvett 3,5 milliárdos hitelre is.

Címkék:
KategóriákMETÁL