Már megkezdődött az a folyamat az elmúlt hetekben a Pécs Plázában, amelynek egy igazán fontos állomása, dátuma december 31-e lesz. Több olyan helyi kisvállalkozó üzlete szűnik meg ugyanis azon a napon, akik hosszú évek óta, akár több, mint egy évtizede a pláza bérlői közt voltak. A tulajdonos cég azonban, a Jellinek Dániel milliárdos üzletember által birtokolt Indotek csoport nem hosszabbít velük. Helyükre kivétel nélkül nagy, főként nemzetközi multik által jegyzett üzletek kerülnek.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Két, jelképesnek is tekinthető üzlet már meg is nyitott a közelmúltban, illetve a napokban, van már a plázában is KFC gyorsétterem, illetve a Sinsay nevű ruházati bolt is megnyitotta hatalmas alapterületű üzletét karácsony előtt.

Lapunknak az egyik, neve elhallgatását kérő üzlet tulajdonosa szólt arról néhány héttel ezelőtt, hogy gyakorlatilag kiteszik a szűrüket év végén a Pécs Plázából, hiába voltak eddig rendesen fizető és hűséges bérlői az üzletközpontnak. Már csak azért is volt elkeseredett a bérlő, mert azt mondta, hogy a főtulajdonosról, Jellinek Dánielről kiderült már, hogy valamiképpen, üzleti kapcsolatokon keresztül kötődik Orbán Viktor vejéhez, és szerinte igen rossz az optikája annak, hogy multikra cserélik a helyi kisvállalkozókat. Ráadásul ő állította, hogy nem volt választásuk, menniük kell. Azt ő is említette, amit aztán kiderítettünk, és sejtettünk is, hogy jogilag elég nehéz belekötni abba, ami történt, hiszen év végén lejáró szerződésekről van szó, amelyeket egészen egyszerűen nem hosszabbítottak meg.

Pontos számot helyben nem tudtunk kideríteni (ezért is, de nemcsak ezért fordultunk később a Pécs Plaza üzemeltetőjéhez), de az alapján, amit ott elmondtak, az látszott, hogy 6-7 bérlőnek adhatták ki az útját (frissítés – 2023. december 29. 18.25: erre a helyszínen tett megállapításra, illetve a bérlők által a Pécs Plázában elmondottakra e cikk későbbi részében, lejjebb a Pécs Plaza üzemeltetője, az Indotek Group választ ad, pontosítva az információt). Habár, mint később kiderült, de az üzemeltető válaszát részletesen, lejjebb olvashatják, volt egyeztetés a bérlőkkel és volt lehetőség maradni, többen is azt fogalmazták meg, hogy valójában nem volt választásuk, az új feltételeket ők már nem tudták vállalni.
Az alkalmazottak egy része azt mondta karácsony előtt két héttel, hogy ő is csak nemrég értesültek arról, hogy meg fog szűnni az üzletük, és egyelőre nem tudják, hogy máshol a tulajdonosuk kíván-e, vagy tud-e új üzletet nyitni. Amúgy jellemzően ruházati üzletekről és sportboltokról  van szó, de pl. cipőszaküzletnek is le kell húznia a rolót, és a soron, azaz az üzletek közti részen árusítók közül is lesznek olyanok, akiknek majd menniük kell. Igaz, közben volt olyan helyi kisvállalkozó is, aki alá tudott írni, sőt, kaphatott volna komolyabb, akár ötéves szerződést is, de választhatott, így inkább egy évet írt alá, mint eddig. Igaz, ő egy kicsit nagyobb üzlethelyiségbe költözik, és megfizeti a valamivel emelkedő díjat is. Az érdekes volt, hogy nem is minden boltba tudták, hogy változások lesznek, habár leginkább egy tömböt érint a változás, az északi oldalon lévő üzletsor középső részét leginkább, de azok többsége, akikkel szóba elegyedtünk (pontosabban vállalták, hogy nevük elhallgatása mellett beszélnek velünk), tudott a változásról.

E sorok írója ugyanis az elmúlt hetekben több alkalommal is járt a Pécs Plázában, és kérdezte a még működő kisboltok vezetőit, vagy az ott dolgozókat arról, hogyan is zajlott le az, hogy ki kell menniük az üzletközpopntból, egyáltalán mennyire tudtak róla az eladók, illetve mikor szóltak nekik. Meg kell jegyezni, hogy olyan üzlettulajdonossal is beszéltünk, aki azt mondta, hogy érti, hogy mi a téma szerintünk mindebben, de még úgyis, hogy ő a változás elszenvedője gyakorlatilag, azt kell mondania, hogy megérti, ami történik, és jogilag minden rendben van, azzal nem lehetett mit kezdeni.

Egy bővebb mondat erejéig azért mindenképpen visszatérünk oda, amit a változásról minket elsőnek értesítő bérlő mondott: hogy a Pécs Plaza tulajdonosa, az Indotek Group Jellinek Dániel cége, aki pedig egyre egyértelműbb kapcsolatban áll Tiborcz Istvánnal. Nemcsak emiatt jegyezzük meg, hogy a Jellinek általi bevásárlást megelőzően – amelyről a Szabad Pécs írt annak idején elsőként, ITT OLVASHATJÁK el akkori cikkünket – a Pécs Plaza a Duna House nevű ingatlanos cég egyik helyi ügyes értékesítőjéhez, Hornung Áronhoz és családjához kötődött. Ők adták el a plázát Jellineknek. Márpedig Hornung Áron nevét sokan megtanulhatták az országban, amikot Jellinekkel s Tiborczcal együtt említette meg a G7 gazdasági portál EBBEN a tényfeltáró cikkben, amelyben azt mutatták be, hogyan folytak tízmilliárdok Hornung Áron bevonásával az egyik leggazdagabb magyartól, Jellinek Dánieltől Tiborcz István, azaz Orbán Viktor családja felé.

Jellinek Dániel – Forrás: Indotek Group

A Szabad Pécs a fentiekről, azaz arról, hogy miért döntöttek úgy, hogy nem hosszabbítanak helyi kisvállalkozókkal, és hoznak a helyükre (és a már amúgy is üres helyére) nagyobb, jellemzően nemzetközi cégeket, az Indotek Group-ot is kérdeztük, akik még karácsony előtt elküldték a válaszaikat. Arra kérdeztünk rá többek közt, hogy ez tudatos koncepcióváltás-e, hogy pontosan mennyi vállalkozónak kell mennie a plázából, minden jogszerűen történt-e, jól gondoljuk-e, hogy elsősorban egyben nagyobb alapterületű, (a korábban jellemző egyévesnél) hosszabb időre bérbe vett, és a korábbi négyzetméteráraknál drágábban bérbe adandó üzletek jönnek-e? Azt írták, hogy a koncepcióváltást ők úgy pontosítanák, hogy „amióta a Pécs Plaza az Indotek Group kezelésébe került, a vállalat meglehetősen sokat dolgozik azon, hogy mind a bevásárlóközpont épülete – amelyet kívül-belül felújítottunk – mind a bérlői mixe megfeleljen a modern üzletközpontokkal szemben támasztott fogyasztói elvárásoknak”. Merthogy szerintük „a vásárlók, fogyasztók számára a vásárlás ma már nem pusztán a mindennapi vagy éppen alkalmi szükségletek kielégítésére irányuló tevékenység, hanem élményforrás is, amit a vásárlás környezete, a kiegészítő szolgáltatások és maguk az üzletek által kínált áruk minősége, sokszínűsége, márkák, világmárkák elérhetősége biztosíthat”. 

Azt írták, hogy a bérleti szerződések felmondása során különös figyelmet fordítottak arra, hogy mindenben szem előtt tartsák a jogszerűséget, mindenben kövessék a bérleti szerződésben foglaltakat.   

Azt is megkérdeztük, hogy azok a jobbára helyi kisvállalkozók, akiktől elbúcsúznak év végével, miért egy kész és végleges verziót kaptak, miért nem volt esélyük arra, hogy tárgyaljanak az üzletközpontban maradásról. Merthogy többen is erről számoltak be nekünk. Erre viszont ők azt mondták lényegében, hogy ez nincs így. Visszautaltak arra, hogy nekik alapvető céljuk, hogy a Pécs Plaza mindenben megfeleljen a vásárlóik megváltozott és folyamatosan változó, s egyre magasabb elvárásainak. „Az országban jelen lévő 23 plázánk látogatottsági adatainak folyamatos elemzése és értékelése alapján az elmúlt évek során jelentős tudásra és tapasztalatra tettünk szert a vásárlói igényekkel kapcsolatban, így a többi plázához hasonlóan itt is ezek maximális figyelembevételével változtatjuk, alakítjuk a bérlői mixet. A szerződés felmondás által érintett bérlőinkkel egyenként tárgyaltunk, s ennek eredményeként 50%-uk elfogadta a számukra felajánlott, az áruház arculatának megfelelően – a mi költségünkön – felújított új üzlethelységeket”.

Arra, hogy csak pár héttel ezelőtt derült ki a tudomásunk szerint, hogy egyes vállalkozóknak év végén menniük kell, úgy feleltek, hogy ők mindenben a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, a korábbi bérleti szerződésben rögzítetteknek alapján jártak el.

Az Indotek Group a tulajdonában lévő 23 pláza látogatottsági és forgalmi adataira támaszkodva, „valid piaci adatok alapján” igyekszik a Pécs Plaza esetében is a vásárlói igények magas szintű kiszolgálása érdekében a legoptimálisabb bérlői összetétel kialakítására. „A bérlői mixnek egymást erősítő hatása is van, hiszen a vásárlók szempontjából – igaz ez célcsoport függő – leginkább vonzó márkák, üzletek megjelenése kedvezően hat az összes többi bérlő látogatottságára, forgalmára is”. 

Megkérdeztük, hogy volt-e a döntésüknek, vagy legalább annak mérlegelésében szempont az, hogy jellemzően magyar kisvállalkozókat cserélnek le multikra? A válasz szerint az üzleti működésük során egyértelmű törekvésük, hogy támogassák a magyarországi kis- és középvállalkozásokat, így igyekeznek őket is helyzetbe hozni, azonban ennek szükséges feltétele, hogy versenyképes termékeket, szolgáltatásokat kínáljanak a piac számára. A Pécs Plaza esetében, mint ahogy a többi bevásárlóközpontnál is, nekik azokat a szempontokat kell előtérbe helyeznünk, amelyek a vásárlóik igényeit szolgálják, s ezáltal természetesen a bérlőik többségének az érdekeit is. „Közép- és hosszabb távon ez a kis- és középvállalkozói bérlőinknek éppúgy érdeke, mint a nagyobb cégek márkáinak”. Ennek érdekében országos tendenciákat vizsgálnak, elemezne, és tapasztalatuk szerint, ahol ezek a nagyobb márkák és vevőket vonzó boltok megjelentek, ott jelentős vonzerejüknek köszönhetően az esetek döntő többségében jelentősen nő a forgalom és a látogatószám. Különösen érvényes ez az állítás, ha az adott városban ez az adott márka első üzletnyitása, hangsúlyozták.

Azt írták, hogy összesen 10 bérlemény volt érintett, de közülük 4 bérlő elfogadta a felajánlott, s általuk, azaz az Indotek által, a bérlők számára költségmentesen, teljes mértékben felújított üzlethelyiséget, 1 bérlő az Indotek Szabad Pécsnek adott válasza idején még nem felelt arra, hogy elfogadja-e az új helyzetet (nyilván, a korábbinál magasabb bérleti díjat és a kevésbé “jó”, nem olyan kiemelt, központ helyen lévő üzlethelyiséget), a másik 5 bérlő számára viszont nem tudtak hasonló méretű üzlethelységet felkínálni, így ők máshol fogják folytatni vállalkozásukat. Kiadatlan helyek még vannak a Pécs Plázában, egy-kettő, „de azok nagyobb területűek, mint a felmondott bérlemények, s a bérlők nem kívántak nagyobb méretű üzlethelyiségbe költözni”.  Frissítés – 2023. december 29. 18.35: Az Indotek Group-tól kapott, eredeti, teljes (de e cikkben nem 100%-ban idézett) válaszban, e résznél szerepelt a következő mondat is, amit most szó szerint idézünk a Pécs Plaza üzemeltetőjétől: „akik új bérleménybe költöztek, azokat támogattuk abban, hogy az üzletek kívül-belül megújuljanak (pl. egységes portál kialakításával)”.

Elmondták azt is, hogy a már megnyitott Sinsay és KFC mellett az Intersport, és egy, jelenleg még üzleti titkot képező divatmárka érkezik a Pécs Plázába. A változások miatt nem zárnak be, a Pécs Plaza működése a korábbi, teljes külső és belső felújítás alatt is biztosított volt. A két új márka üzletei számára a boltösszenyitások már zajlanak, s az üzleteket hamarosan át is adják az új bérlők számára.

Címkék:
KategóriákMETÁL