Kétnapos sztrájkot jelentett be a Tüke Busznál a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet, vagyis a SZAKSZ. Ha addig nem változik semmi a jelenlegi álláshoz képest, akkor vasárnap és hétfőn, azaz január 28-án és 29-én a pécsi buszok egy része – tervezetten – nem fog elindulni. Persze van még két másik lehetőség is. A bértárgyalás most már arról szól, hogy marad-e a megajánlott 17,7%-os béremelés, vagy sikerül 20%-ban megállapodniuk.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Bízom benne, hogy jelenleg is számolnak a Tüke Busznál, és azt kalkulálják, hogy mennyivel többe kerülne a Tükének az, ha megadnák, amit kérünk, ahhoz képest a béremeléshez képest, amit már megajánlottak, és ezt a plusz forrást honnan tudják előteremteni, többek közt ezt mondta lapunknak szerda délután Dobi István, a SZAKSZ országos elnöke, amikor arról beszéltünk vele telefonon, hogyan is alakulhat a kétnapos, tervezett pécsi buszos sztrájk.

A hogyan is alakulhatna igazából három válasz van. Vagy lesz sztrájk, abban a formában, ahogyan azt a jogszabályok előírják, azaz nem sikerül megállapodniuk addig, de a Tüke Busz péntekig még kidolgozza és kiadja a sztrájk miatt szükséges rendkívüli menetrendet, amely az elégséges szolgáltatás biztosítására irányul, és amelynek megalkotása a munkáltató, azaz a buszos cég feladata, illetve amely alapján tudja az utazóközönség és tudják a sofőrök is, hogy mely járatokat kell mindenképpen elindítaniuk.

A törvény szerint a buszos sztrájk esetén az elégséges szolgáltatás azt jelenti, hogy a menetrend szerinti járatok kétharmada a sztrájk napján vagy napjain is elindul, kötelezően. Sőt az egyharmadnál kevesebb járatkimaradás is lehet, mivel lehetséges, hogy egy vagy több, a sztrájkba bevonható járat sofőrje felveszi a munkát és elviszi az utasokat. Magyarán a kétharmadnál több járat elindulhat, kevesebb viszont nem. A sztrájk tehát gyakorlatilag azokra a járatokra vonatkozik, amelyeket a buszos cég, esetünkben a Tüke Busz a 33-34%-ba jelöl, azaz azok közé, amelyeket nem muszáj a sofőröknek elindítaniuk. A rendkívüli vagy sztrájkmenetrendet péntekig kell közölniük az utasokkal egy vasárnap kezdődő kétnapos sztrájk esetén. A Tüke Busz maga eldöntheti, hogy a kimaradó járatoknak a listáját teszi közzé, vagy épp fordítva a szűkebb menetrendet publikálja, azaz azt, hogy mely buszoknak kell mindenképpen elindulniuk vasárnap és hétfőn. Leginkább persze a második sztrájknap, a hétfő az érdekes, hiszen hétköznap, ráadásul hétfő. A Tükének mindenesetre sok ideje már nem maradt arra, hogy a sztrájkmenetrendet megalkossa és azt ki is függessze (megállókba is kitehetik, de a cég honlapjára, Facebook-oldalára is kitehetik, de egy biztos: mindennek péntekig meg kell történnie.

A SZAKSZ-nak Dobi István tájékoztatása szerint a Tüke Busznál, ahol mintegy 480 240 sofőr dolgozik, már kb. 150 tagja van, ők valószínűleg mindannyian sztrájkba lépnek, ha nem fújják le addig, de hozzájuk, illetve a sztrájkhoz nem szakszervezeti tagok és más szakszervezetek tagjai is csatlakozhatnak és az eddigi állás szerint fognak is. A sztrájkban résztvevők pontos, vagy megközelítően pontos számát Dobi István szerda délután még nem tudta számszerűsíteni, de korábbi tapasztalatai szerint akár 250-300 buszsofőr is felvállalhatja a sztrájkot.

A SZAKSZ a bértárgyalások elején 25%-os bérfejlesztési követeléssel állt elő, ezt azonban egészen biztosan nem fogja megadni (és valószínűleg, ha akarná, sem tudná megadni) a pécsi buszos társaság, ugyanakkor Dobi István azt mondta lapunknak, hogy amennyiben a Tüke Busz hajlandó 20%-os alapbéremelést biztosítani, akkor azt a bérmegállapodást ők is aláírják. A megállapodáshoz a Tükénél működő másik szakszervezet egyetérétse és jóváhagyása is kell, de 20% esetén biztosan nem is maradna el, az FDSZ ugyanis már a cég által megajánlott legmagasabb, 17,7%-os bérfejlesztést és juttatási csomagot is aláírta volna. A különbség tehát legalábbis százalékban nem is olyan nagy, így Dobi István bízik a megállapodásban, és abban, hogy akár szombat este vagy szombat délután meglesz a döntés a Tükénél.

A másik lehetőség, hogy ugyancsak nem állapodnak meg a sztrájk napjáig, és még a sztrájk közben sem, de a Tüke Busz nem adja ki a sztrájkmenetrendet. Ebben az esetben azonban, amely jogszabályellenes helyeztet teremt a szakszervezeti vezető szerint, ők is, azaz a sztrájkolók is nem törvényes módszerhez folyamodnak válaszul, és akkor a járatoknak az elégségesnél kisebb része indul csak el, sőt, akár jóval kisebb része, adott esetben akár egyetlen pécsi helyi járatú busz sem indul el vasárnap.

A harmadik lehetőség pedig nyilvánvalóan az, hogy megállapodás születik legkésőbb szombat délutánig/estig, avagy pl. a sztrájk első napján a felek közt, és a tervezett sztrájk végül elmarad, vagy félbeszakad.

KategóriákMETÁL